Se kortet: Her er der størst risiko for at komme til skade i trafikken

Vejdirektoratet har analyseret trafikulykkerne fra 2019, og analysen viser store forskelle rundt om i landsdelene.

Trafikken i hovedstaden kan være tæt og hektisk. Derfor er der relativt stor risiko for, at du bliver indblandet i et færdelsuheld. Men til gengæld er der langt bedre chancer for, at du slipper levende fra det, end hvis du kommer galt afsted et andet sted i landet.

Det viser nye tal fra Vejdirektoratet, som har analyseret de trafikulykker, der blev anmeldt i 2019.

Lad os starte med de værste ulykker - dem med dødelig udgang.  Her påpeger Vejdirektoratet nemlig, at der på landsplan var færrest dræbte i Københavns Politikreds i forhold til indbyggertal.

I 2019 boede der 788.909 personer i politikredsen, og der var ni personer, der mistede livet i trafikken. Københavns Politikreds dækker kommunerne København, Frederiksberg, Tårnby og Dragør. Ikke overraskende skete de flste trafikdødsfald i København - nemlig 7.

Med ni dræbte holder politikredsen sig i øvrigt på gennemsnittet af de foregående tre år.

Flest dræbte ser man i øvrigt i områder, der er tyndere befolket - nemlig Syd- og Sønderjyllands Politikreds, Sydsjællands og Lolland-Falsters Politikreds samt Midt- og Vestjyllands Politikreds.

På landsplan mistede 199 personer livet i trafikken i 2019. Det er det næsthøjeste antal siden 2011.

Alt for mange ulykker

Vejdirektoratets rapport viser tydeligt, hvordan i alt 2.808 trafikulykker med dræbte eller tilskadekomne, spiritusulykker og cykelulykker fordeler sig forskelligt rundt i landet.  Og tallet på 2.808 er alt for højt, mener transportminister Benny Engelbrecht.

- Nok er det værd at bemærke de regionale forskelle, men jeg hæfter mig særligt ved det samlede antal ulykker. 2.808 trafikulykker svarer til cirka syv ulykker om dagen. Det er alt for mange.  Rapporten viser med al tydelighed, at trafiksikkerheden skal forbedres i hele landet, og den kan give politi og kommuner et overblik over, hvordan udviklingen i trafikulykker ser ud hos dem, og hvilke områder de bør være opmærksomme på, siger han.

Og bedre trafiksikkerhed kunne måske nok være et stort plus i netop Københavns Politikreds. For selv om der er færre dræbte her, så er der relativt mange, der kommer til skade i trafikken.

Graffikken nedenfor viser politikredsene i Lorryland - hvor der er flest ulykker per 10.000 indbyggere i København - og færrest i Midt- Og Vestsjællands politikreds.

Antallet af ulykker med personskade  i Københavns Politikreds er opgjort til 5,58 ulykker per 10.000 indbyggere - det overgås kun af Nordjyllands Poltikreds, hvor tallet er oppe på 8,73. De to tal skal ses i forhold til landsgennemsnittet, der er på 4,83 personskadeulykker per 10.000 indbyggere. For Nordsjællands Politikreds vedkommende er tallet 3,31, mens Midt- og Vestsjælland har 3,04 og Københavns Vestegn har registreret 4,2.

Høj befolkningstæthed

Københavns Politikreds har landets højeste befolkningstæthed på 4.388 indbyggere pr. km2. Politikredsen er hjemsted for Danmarks hovedstad og største byområde i landet. Derfor sker næsten alle ulykker også i byzone, hedder det i rapporten.

Og når det gælder personskade, så er det de såkaldt bløde trafikanter, der er de mest udsatte.

Cyklister og fodgængere udgjorde til sammen 76 procent, og bilister i personbil udgjorde 14 procent af de dræbte og tilskadekomne i Københavns Politikreds - på landsplan var det helholdsvis 41 procent samlet for cyklister og fodgængere samt 41 procent for bilister i personbil.

- I København var der i 2019 igen få dræbte, men der var mange cyklister, der kom alvorligt til skade i trafikken. I Nordjylland kom de fleste derimod til skade eller blev dræbt i en personbil på landevejen. Både den høje fart på landevejene og i kryds, hvor mange forskellige trafikanter færdes sammen i de store byer, øger risikoen for ulykker. Skal man arbejde med at få antallet af ulykker ned, kræver det derfor målrettede lokale trafiksikkerhedsløsninger, der passer til de specifikke udfordringer, hver kommune har, forklarer Vejdirektoratets trafiksikkerhedsekspert Marianne Foldberg Steffensen i en pressemeddelelse fra Vejdirektoratet.

  


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik