Tivoli på førsteplads

Der er ingen over eller ved siden af Tivoli, når danskerne skal vælge deres favorit blandt hovedstadens turistattraktioner.

Mere end hver femte i en undersøgelse, YouGov har fortaget for metroxpress, peger på den gamle forlystelsespark, som dermed giver baghjul til Strøget og Zoologisk Have, der med otte procent af stemmerne sætter sig på en delt andenplads. For Jens Friis Jensen, som er turistforsker på Roskilde Universitet, kommer Tivolis førsteplads ikke som en overraskelse.

»Det er svært at finde en dansker, som ikke har været i Tivoli. Alle har et forhold til stedet, og alle kommer der. En tur til København har for folk fra provinsen ofte været forbundet med et besøg i Tivoli, og de fleste københavnere har også en årlig tur. Stedet ligger simpelthen i vores bevidsthed.«

Tivolis marketingsdirektør, Dorthe Barsøe, tror, havens popularitet skyldes en bred vifte af forskellige aktiviteter, som de cirka fire millioner årlige gæster lystigt lapper i sig.

»Undersøgelsen gør os selvfølgelig glade, og den viser, at vi har en appel til flere målgrupper. Vi er jo meget mere end bare en forlystelsespark. Man kan spise, se pantomime, gå i teater eller gå til koncert,« siger hun til metroxpress.

Den forklaring støtter Jens Friis Jensen:

»Tivoli har formået at balancere mellem fornyelse og tradition. De har et fast publikum, og så har de en række andre attraktioner, som tiltrækker andre typer. Fredagsrock, julemarked, halloween. Alt sammen ting, som også er blevet en fast del af københavnernes traditioner.«


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik