Teknikproblemer får DSB til at fjerne krav om pladsbillet

På grund af tekniske problemer med billetsystemer har DSB fjernet pladskravet i deres fjern- og regionaltog.

Arkivfoto fra Københavns Hovedbanegård. Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix

DSB suspenderer kravet om pladsbillet, som gælder i fjern- og regionaltog.

Det sker på grund af tekniske problemer med selskabets salgssystemer, siger Tony Bispeskov, informationschef ved DSB.

Pladskravet fjernes for at få systemerne til at fungere bedst muligt.

Rejse i togene kan stadig lade sig gøre. Passagererne opfordres fortsat til at vise hensyn til andre.

Læs også Pladsbillet-system hos DSB er nede: "Vi ved ikke, hvornår det kører igen"

Som passager skal man stadig finde et ledigt sæde i toget, da man ikke må stå op i regionaltog, intercity- og lyntog.

Hvis man ikke kan finde en plads i toget, opfordrer DSB til at rette henvendelse til togpersonalet for at få anvist en ledig plads.

- Selv om man ikke har en pladsbillet, skal man sætte sig ned. Og hvis toget er fyldt, og der ikke er flere ledige sæder, er man nødt til at vente til det næste tog.

- Det er for at overholde myndighedernes anbefalinger om at holde afstand, siger Tony Bispeskov.

Ukendt tidshoristont

Han kan ikke sige, hvornår DSB får salgssystemerne til at fungere som vanligt.

Problemet med DSB's salgssystem opstod onsdag eftermiddag.

Læs også Over 100 år gammel jernbane truet af DSB – det er en ommer, siger politiker

Ifølge Tony Bispeskov handler problemerne om pladsbilletter og Orangebilletter. Andre billetter kan altså købes på trods af de tekniske problemer.

- Øvrige billetter skal man have, og det kan man også købe på vores apps, hjemmeside og automater, siger Tony Bispeskov.

Han oplyser, at pladsbilletter købt forud for de tekniske problemer stadig kan benyttes.

/ritzau/

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik