Sundbusserne vender tilbage

Allerede fra 1. juli vil sundbussen Pernille sejle i rutefart mellem Helsingør og Helsingborg. Det skriver Helsingør Dagblad.

På et møde sent mandag aften valgte Helsingørs Havneudvalg at give et nyt selskab, som vil kalde sig Sundbusserne, lov til at sejle på den tidligere Acelink-rute.
Det er et halvt års tid siden, at Acelink gik konkurs, og dermed lukkede den gamle Sundbus-rute fra terminalen foran Helsingør Station. Som tidligere omtalt har Helsingør Kommune og havneudvalget ført forhandlinger med flere parter i et håb om at få genoplivet ruten, og i går aftes blev beslutningen så taget.
Helsingør Dagblad talte med flere politikere før mødet, der først sluttede efter redaktionens deadline. De bekræftede alle, at man ville give tilladelsen til det nye selskab, der vil sparke nyt liv i Sundbusserne og også tager navnet Sundbusserne.
Til at begynde med vil selskabet, som består af flere folk med brancheerfaring, kun sejle med en færge. Det bliver den gamle Sundbus Pernille, der i Acelink-tiden kom til at hedde Siletta, men nu også får sit gamle navn tilbage.
Det forventes, at første tur med Pernille vil finde sted den 1. juli. Til at begynde med vil Sundbusserne faktisk kun være Sundbussen, for der er kun en færge i flåde - den trofaste Pernille, der har sejlet på HH-overfarten i mange, mange år.
Det betyder, at der vil blive sejlet med en-times-drift i starten. Planen er dog at intensivere trafikken, når selskabet har fået indkøbt endnu en færge.
- Så hurtigt vi finder en egnet færge, er det planen at gå over til halvtimes-drift. Det er rigtigt, at mange er knækket i forsøg på at få succes med denne rute. De har måske haft lidt for store ambitioner. Det vigtige med driften for Sundbusserne er netop, at man driver det som en bus, til glæde og gavn for familier og dem, der ønsker at komme hurtigt frem og tilbage fra city til city... Vi starter meget beskedent, men effektivt op. Og jo, vi er lidt sårbare med kun en færge, men vi følte, at det var vigtigt at komme i gang, siger Geir Jansen.
Geir Jansen med erfaring fra chefstillinger i Scandlines og Stena Lines er en af de tre personer, som har stiftet det nye Sundbusserne. Mogens Worre, tidligere salgsdirektør på B&W og i Eitzen-rederigruppen, er den anden, mens konsulent Hans Froholt er den tredje.
- Vi er ude i en pænt stor satsning, siger Geir Jansen, men sætter dog ikke tal på, hvor mange penge trioen skyder i genoplivningen af Sundbusserne.
Jansen pointerer dog, at selskabet ikke vil begå samme fejl som Acelink efter hans mening begik - nemlig at sejle med færger, der er for dyre i drift, så omkostningerne eksploderer.
- Vi tager udgangspunkt i Pernille og i det, som kunderne gerne vil have. Vi er indstillet på, at det tager noget tid at få indarbejdet linjen igen, for den har trods alt ligget stillet i et halv år. Men hvis vi giver en effektiv og positiv service, tror vi på, at det faste kundepotentiale er der, fortæller han.
Det nye Sundbusserne har lavet en aftale med Acelink-konkursboet om at leje terminalen. Og man har lavet en aftale med den norske Eitzen-gruppe, der stod bag Acelink, om købet af Siletta, der altså skal hedde Pernille igen. Planen er, at færgen igen skal under dansk flag.
Der er ikke lang tid til den 1. juli, men ifølge Geir Jansen er Sundbusserne og Pernille klar til afgang om blot en uge og nogle dage. Mandskabet står også parat.
- Vi har stort set de folk på hånden, som vi har behov for til at starte op. I første omgang drejer det sig om 15-20 arbejdspladser, siger Geir Jansen.
Personalet kommer fra begge sider af Øresund, en hel del fra Helsingør og omegn.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik