Stort flertal klar til at lægge omstridt motorvejsprojekt endeligt i graven

Seks partier, der til sammen råder over et flertal i Folketinget, opfordrer i et brev regeringen til endeligt at skrotte det foreslåede motorvejsprojekt Ring 5 på tværs af Hovedstadsområdet.

Der er nu et endog ganske stort flertal for at lægge det foreslåede motorvejsprojekt Ring 5 endegyldigt i graven efter snart 50 år på tegnebrættet.

Seks partier på tværs af det politiske spektrum, der til sammen råder over et flertal i Folketinget, opfordrer nu transportministeren til hurtigst muligt at indkalde til et møde, der en gang for alle skal henvise visionen om Ring 5 til skraldespanden.

I et brev til transportminister Trine Bramsen skriver ordførere fra Venstre, SF, Konservative, Enhedslisten, Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige, at mødet skal ske ”med det klare udgangspunkt, at den reserverede korridor ophæves helt”.

- Det kan ikke gå hurtigt nok med at få ophævet denne arealreservation, der i så mange år har lagt bånd på borgere i Nordsjælland og i resten af korridoren. Vi kan ikke vente på at ministeren tager initiativet, så derfor inviterer vi nu os selv til en kop kaffe og forhåbentlig en beslutning, siger Mette Abildgaard (K).

Flertallet imod Ring 5 er kommet i stand, efter Venstre lige før påske meldte ud, at de nu også trak opbakningen til projektet.

- Vi glæder os over, at modstanden mod Ring 5 nu er kommet så langt, at selv Venstre, der jo ellers ikke har været til at hugge og stikke i, er kommet med, så vi nu har et flertal. Det er en lille sejr, siger Henning Hyllested (EL).

- At vi har kunne få Venstre med betyder meget, og det viser også, at det ikke altid er rød blok mod blå blok. Sommetider kan man faktisk godt udvirke noget henover midten, siger Morten Messerschmidt (DF).

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

ring 5
Foto: TV 2 Kosmopol

Stort flertal mod Ring 5

Samtidig har støttepartiet Radikale Venstre længe ønsket at få Ring 5-planerne endeligt skrottet, mens Frie Grønne og Alternativet også er imod motorvejen.

- Vi tilslutter os fuldt ud, at man skal droppe Ring 5 og ophæve arealreservationen. Vi kan ikke se grunden til, at man skal holde projektet i live længere, siger transportordfører Rasmus Helveg Petersen (R).

De seks partier bag brevet råder sammen med Radikale Venstre, Frie Grønne og Alternativet over et flertal i Folketinget.

Det efterlader regeringspartiet Socialdemokratiet og Liberal Alliance.

TV 2 Lorry har rettet henvendelse til transportminister Trine Bramsen (S), men ministeren ønsker ikke at udtale sig om hverken brevet eller regeringens holdning til Ring 5-projektet.

I Liberal Alliance skriver transportordfører og tidligere transportminister, Ole Birk Olesen, i en sms til TV 2 Lorry, at partiet er tilhængere af en Ring 5. Han mener, at projektet vil være "et af landets mest gavnlige vejprojekter at gennemføre."

"Hvis et flertal i Folketinget vil lukke for den mulighed, så må partierne i flertallet også fortælle, hvordan de vil forhindre fremtidens kritiske trængsel i Hovedstadsområdet. Hvis partierne ikke kan besvare det spørgsmål på tilfredsstillende vis, så er der tale om en meget stor uansvarlighed på vegne af Danmarks hovedstad," skriver Ole Birk Olesen til TV 2 Lorry. 

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Ring 5-projektet har længe været upopulært blandt borgere i de berørte kommuner. Her ses en demonstration mod den sydlige del af projektet på Køge Nord Station i 2019.
Ring 5-projektet har længe været upopulært blandt borgere i de berørte kommuner. Her ses en demonstration mod den sydlige del af projektet på Køge Nord Station i 2019.
Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

Varm kartoffel siden 1970’erne

Den i alt 60 kilometer lange transportkorridor skulle ifølge forslaget strække sig fra Køge i syd mod Helsingør i nord i en bue rundt om København og agere trafikåre vest for den nuværende Motorring 4.

Projektet har været på idéstadiet siden 1973, hvor man siden har reserveret det areal, hvor motorvejen var udset til at skulle anlægges.

Det er denne arealreservation, et flertal nu ønsker at sætte fri.

Især de seneste år har Ring 5-projektet været genstand for flere borgermøder og protester fra området indbyggere såvel som miljøorganisationer. Også på det politiske landkort har projektet flere gange trukket overskrifter.

Ved folketingsvalget i juni 2019 valgte flere folketingskandidater i hovedstadsområdet at gå i mod deres partier i spørgsmålet om en ny Ring 5-motorvej.

Senere i 2019 gik Det Radikale Venstre og Dansk Folkeparti sammen om at fremsætte to beslutningsforslag om at droppe Ring 5.

Forslagene bortfaldt imidlertid, da der ikke kunne samles et flertal.

Dengang var det Socialdemokratiet, Liberal Alliance og netop Venstre, der blokerede for at skrotte planerne om Ring 5 endeligt.

Folketingets partier blev i juni 2021 enige om en infrastrukturaftale frem mod 2035 uden der vel at mærke indgik nogle trafikale investeringer i Ring 5-korridoren.

- Vi har lyttet til de politiske partier på Christiansborg, inden vi lavede det her udspil. Og når man lytter til dem, så er der ikke ligefrem udtalt begejstring for projektet Ring 5, sagde socialdemokratiets daværende transportminister Benny Engelbrecht i den forbindelse til Sn.dk.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik