Spytklatter og verbale overfald: Disse grupper udsættes for chikane i deres arbejde

48 procent af passagerservicemedarbejderne i landets lufthavne har inden for de seneste 12 måneder været udsat for chikane af kunder og passagerer.

Trusler, vold og vredesudbrud.

For nogle jobgrupper er det en del af arbejdet. Det viser en ny rapport fra Arbejdstilsynet.

Det gælder særligt for passagerservicemedarbejderne i landets lufthavne.

"Dumme kælling"

Her oplever knap hver anden nemlig, at de bliver chikaneret og truet, når de passer deres job.

En af dem, der har mærket det på egen krop, er Eva Mydtskov, der arbejder som Passenger Service Agent i SAS.

quote Jeg er blevet kaldt alt fra "so" til "dumme kælling.

Eva Mydtskov, SAS

- Jeg har oplevet rigtig mange vredesudbrud i min til i SAS. Jeg er blevet kaldt alt fra "so" til "dumme kælling". Og det påvirker mig selvfølgelig, siger hun til TV 2 Lorry og fortsætter:

- Man kan tydeligt mærke, at det er blevet værre, særligt under coronapandemien. Folk er ikke så tolerante, som de var for ti år siden, siger Eva Mydtskov.

Bliver filmet og spyttet på

Rapporten fra Arbejdstilsynet viser, at 48 procent af passagerservicemedarbejderne inden for de seneste 12 måneder har været udsat for chikane af kunder og passagerer.


Og I samme periode har knap 37 procent været udsat for trusler om vold på arbejdet.

Det gør passagerservicemedarbejdere til den jobgruppe, der oftest bliver udsat for chikane og trusler.

I tabellen herunder kan du se, hvilke jobgrupper der ligger i den kedelige top 7.

JobgruppeAndel (pct.)
Passagerservicemedarbejdere48,3
Politi og fængselsbetjente43,8
Kasseassistenter35,5
Specialpædagoger33,5
Social- og sundhedsarbejde31,4
Bus- og taxachauffører, lokoførere m.fl.31,2
Skolelærere30,7
Arbejdstilsynet: Andel af lønmodtagere, der svarer, at de har oplevet at blive chikaneret af eksterne inden for de seneste 12 måneder, fordelt på jobgrupper (top 7)

"Ikke overraskende"

Hos HK Luftfart SAS er tallene voldsomme, men ikke overraskende. 

Deres medlemmer har nemlig oplevet lidt af hvert. Det fortæller Henrik Meiner, der er fællestillidsrepræsentant.

- Vi har eksempler på ansatte, der er blevet spyttet på, fået kastet kaffe efter sig og er blevet taget fat i. 

Det skyldes blandt andet, at passagerer er stresset, når de er i lufthavnen. Og ifølge Henrik Meiner har coronapandemien ikke gjort problemet mindre.

quote Passagerne skal også blive mere tolerante og se os som menneske.

Eva Mydtskov, SAS

- Det er blevet værre under corona med retningslinjer, krav om gyldige test, dokumenter og så videre. Det har accelereret niveauet af ubehagelige oplevelser, siger han.

Frygter konsekvenserne

De voldsomme oplevelser påvirker de ansatte. Derfor frygter Henrik Meiner også for konsekvenserne af det til tider hårde arbejdsmiljø.

- Jeg frygter simpelthen, at jeg mister flere kollegaer. Det her bliver værre og værre. Og hvis man er ung, så kan jeg godt forstille mig, at man på et tidspunkt siger: "Det her, det vil jeg ikke".

Eva Mydtskov har, trods mange ubehagelige oplevelser, ikke har planer om at droppe sit job.

- Vi kan nok ikke undgå de her oplevelser, men vi skal lære at håndtere dem, siger hun og slår fast:

- Og så skal passagerne også blive mere tolerante og se os som mennesker.

Ny undersøgelse placerer servicemedarbejdere i lufthavnen som dem, der oftes har dårlige oplevelser med kunderne

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik