Sporskifterne slår gnister i mørket

Den er 85 ton tung, gul og kører mellem tre og ni km i timen. Sporskiftesliberen arbejder den næste måned på at vedligeholde danskernes jernbane-spor.

Sporskiftesliberen afslutter sit besøg i Danmark for denne gang med over en måneds arbejde på sporskifter på både S- og fjernbanen i Hovedstadsområdet. Og når mørket falder på, og den 85 ton tunge sporskiftesliber kommer krybende hen ad sporet, får den det til at se ud som om, at der går ild i sporskifterne.

For det slår gnister, når de internationale specialister i toget tager de 16 slibehoveder i brug, som med en præcision ned til 0,3 millimeter fjerner rifler, revner og bølger i sporskifterne.

Tempoet er ikke højt, når sporskiftesliberen arbejder. Under slibningen, hvor hvert sporskifte bliver slebet flere gange, køres der med en hastighed på mellem tre og ni kilometer i timen. Så det er begrænset, hvor mange sporskifter der kan slibes på en nat.

Når sporskifterne er blevet slebet, kan de holde længere, ligesom støjen fra sporskifterne reduceres.

Læs hele pressemeddelelse fra Banedanmark her.

- Slibningen forlænger sporskifternes levetid med flere år, og da et nyt sporskifte koster omkring en million, giver det god mening at slibe sporskifterne, også selv om det koster omkring 150.000 kroner pr. nat at have sporskiftesliberen ude, siger Pernille Skovrup, vedligeholdelsesleder i Banedanmark.

For at forstyrre trafikken mindst muligt kører togene fortrinsvis om natten. Om dagen bliver toget så gjort klar til den kommende nats slibning.

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

80_percent

playEnhedslisten: Det haster med en løsning for Østbanen

618113-311

Forsinkelser for S-tog og fjerntog efter uheld ved Valby

Ny Ellebjerg. Olivas Borehoved 06. Foto Metroselskabet

Boremaskiner krydser byen - denne gang over jorden

elbusser københavn frederiksberg

14 buslinjer omlægges til el i 2022 – heriblandt to travle ruter i København

Lorryland

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere