Spørgetiden rykker på nettet

I Halsnæs Kommune skærer de for andet år i træk i borgernes mulighed for at stille spørgsmål til politikerne før byrådsmøderne, for meget få bruger den såkaldte »spørgetid«. I stedet er digitale løsninger som Facebook og blogs vejen frem, når man skal høre borgernes meninger, lyder det fra KL ifølge Frederiksborg Amts Avis.

Tiden, hvor borgere kunne få foretræde for byrådene og stille spørgsmål til politikerne i den såkaldte »spørgetid« før byrådsmøderne, ser endegyldigt ud til at være forbi til fordel for digitale løsninger.

Halsnæs Kommune ændrer for andet år i træk på reglerne for spørgetiden før byrådsmøderne, som nu bliver halveret, og i stedet er de i gang med at undersøge andre måder at få input fra borgerne.

- Der er ikke brug for spørgetiden, men vi vil heller ikke bare nedlægge den. Vi har et udvalg, hvor vi ser på de andre muligheder, siger Helge Friis (S), der er borgmester i Halsnæs.

Halsnæs er dog ikke alene i bestræbelserne på at finde nye måder at komme i kontakt med borgerne. Ifølge Kommunernes Landsforening (KL) bruger flere og flere kommuner i stedet digitale medier som blogs eller Facebook, når de skal i kontakt med borgerne, og politikerne skal have input.

- Der er rigtigt mange muligheder for at skabe dialog. Nogle kommuner har traditionelle borgermøder om eksempelvis budgetter, men flere bruger også digitale medier som Facebook og blogs til at komme i kontakt med borgerne, siger Søren Frilander, der er konsulent i KL, hvor de har stået for en række undersøgelser af demokrati og borgerinddragelse i kommunerne.

Han henviser eksempelvis til Odder Kommune, hvor de har »Oddernettet«, hvor borgerne kan gå på nettet  og komme med forslag og debattere med politikerne omkring, hvad der skal ske i kommunen, og til Silkeborg, hvor de også har givet borgerne mulighed for at kommentere digitalt.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik