Spørg Os: Fik coronapandemien os til at droppe bilerne – eller er vi flere på vejene end nogensinde før?

Har du lagt mærke til den ekstra køretid, når du er på vejene efter samfundet har åbnet op igen?

Efter mange af os har forladt hjemmekontoret og er kommet tilbage på arbejdspladsen, er der også flere, der må ud på vejene og afsted.

Det har en af vores læsere lagt mærke til og har skrevet til vores Spørg Os-redaktion med spørgsmålet:

- Er der kommet flere biler på vejene i Hovedstadsområdet siden før Coronakrisen? Jeg synes, at der er mere tæt trafik end før, og i min hustand har vi snakket om, at vi kender mange, der i løbet af 2020 købte en bil nummer to, lyder det:

- Vi har indtryk af, at mange af vores bekendte undersøgte muligheden for at købe en elbil i 2019 pga. afgiftsstigninger i 2020, og i 2020 var der mange, der droppede offentlig transport pga. smittefaren, men kan det måles i antallet af biler på vejene? 

Vi har undersøgt, hvordan det står til på vejene.

Følg med os på Spørg Os siden

Mere trafik på vejene

Men der er skidt nyt til de pendlere, der i dagligdagen kører til og fra København.

Trafikken er nemlig blevet værre, end den var før corona. Det viser nye tal fra Vejdirektoratet.

I en periode på to år kan man på fire steder rundt om København se, at antallet af biler er steget med cirka 5 procent fra september 2019 til september 2021.

- Det er relativt meget. Vi har oplevet tilsvarende stigninger i de buldrende 00'er og 10'erne, men for de senere år er det relativt meget, siger Niels Erik Wegener Moltved, der er projektleder i Trafikledelse og Trafikdata ved Vejdirektoratet.

Han understreger dog, at stigningen på de fem procent på de store indfaldsveje til København, er målt over en periode på to år.

Færre tager bus og tog

Anderledes ser det dog ud i den kollektive trafik.

Her er vi vant til at sidde tæt på fremmede mennesker, og selvom vi ikke længere behøver at have maske på i bus og tog, er der ikke lige så mange rejsende i disse transportmidler som før Corona.

Ifølge Transportministeriet lå rejseaktiviteten 20 procent lavere i juni 2021 end i samme periode i 2019.

Det er gået langsommere med at få se rejsende tilbage i den kollektive trafik efter pandemien
Det er gået langsommere med at få se rejsende tilbage i den kollektive trafik efter pandemien
Foto: Emil Helms - Ritzau Scanpix

Øget rejsetid på motorvejene

Men hvad skyldes de mange biler på vejene?

På trods af mange blev sendt hjem, var der stadig færre, der tog offentlig transport. Skulle man alligevel møde fysisk på arbejde, tog flere bilen.

- Det skyldes jo nok, at pandemien gjorde mere besværligt at tage de offentlige transportmidler. Der var større risiko for at blive smittet, og man skulle have mundbind på, siger Niels Erik Wegener Moltved, der er projektleder i Trafikledelse og Trafikdata ved Vejdirektoratet.

- Det flyttede uden tvivl i biltrafikken på vejene, og det er per definition svært at flytte folk tilbage i den offentlige trafik, når man først har fået smag for bilen, siger han.

Det øgede antal bilister har, ikke overraskende, betydning for rejsetiden på vejene.

I boksen herunder kan du se, hvor meget ekstra tid du skal regne med.

Hvad betyder de mange biler for din køretid?

Tak til vores læsere for spørgsmålet!

Er der noget du under dig over, og gerne vil have vi undersøger journalistisk?

Skriv dit spørgsmål kort i nedenstående formular.