De fleste med en facebookbruger har sandsynligvis set en del humbug sive gennem deres nyhedsfeed, siden det sociale medie kom til Danmark for 11-12 år siden.
Eksempelvis konkurrencer, hvor man kan vinde fede præmier, hvis man liker opslaget, skriver en kommentar og deler det på sin side.
Her skal man som bruger dog være varsom. Der er nemlig en del falske konkurrencer i omløb.
Selvom det har været sådan i en del år, så er det fortsat eksisterende problem, som jævnligt dukker op, fortæller ekspert.
- Jeg vil bestemt mene, at konkurrencer på facebook og andre sociale medier er et aktuelt problem. Så generelt som forbruger er det altid en god idé at forholde sig skeptisk til opslag. Det handler om at følge sin mavefornemmelse, for hvis noget lyder for god til at være sandt, så er det det sjældent, siger Jakob Steenstrup, juridisk konsulent i Forbrugerrådet Tænk.
Men hvad får siderne egentlig ud af at snyde med konkurrencer?
Mens nogle facebooksider er reelle virksomheder, der har et ønske om at vokse i størrelse og opnå gratis markedsføring, så er der andre sider, hvis formål er at videresælge personlig data eller sælge facebooksider, når først har fået en masse likes.
Hos Forbrugerombudsmanden har man været opmærksom på problematikken i et stykke tid. I 2016 satte tilsynsinstansen fokus på problemet.
- Der sidder desværre nogle mennesker, som samler på ”likes” på en række falske sider med konkurrencer, som de opretter til lejligheden. Dem, der ”liker” konkurrencerne, vinder dog aldrig noget, udtalte Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.
- Bagmændene kan senere sælge siderne videre og tjene penge på dem, fordi de har fået mange ”likes”. Det skal stoppes, og derfor opfordrer jeg forbrugerne til at være opmærksomme, når de er på Facebook.
På denne side kan du læse mere om, hvordan du som facebookbruger nemmere kan identificere falske konkurrencer.
Falske Facebook-konkurrencer: Derfor snyder de dig
- Falske konkurrencer lokker oplysninger ud af dig
Dine oplysninger vil bagmændene nemlig i virkeligheden kun have, så de kan sælge dem videre til firmaer, der vil sælge dig produkter eller abonnementer. Opkald fra telefonsælgere og spam-mails vil så begynde at vælte ind fra firmaer, der har dig på deres liste.
- Dit like er penge værd
Facebook-sider med mange likes har derfor stor værdi, og de kan sælges videre.
- Konkurrencer når bredt ud
- Vinderen bliver ikke trukket
Læs mere på Forbrugerrådet Tænks hjemmeside.