Samarbejde mellem regioner sikrer den første regionale elbusrute

Region Hovedstaden og Region Sjælland er nu gået sammen om at omlægge en regional busrute fra diesel til el. Noget som førhen har været vanskeligt at realisere rent teknologisk.

Region Sjælland og Region Hovedstaden kan nu melde sig på banen med en af landets første eldrevne regionale busruter.

Buslinje 230R, der kører mellem Roskilde og Frederikssund, vil fra december 2022 blive omlagt til el.

quote Noget af det, vi har haft udfordringer med, er at få de her lidt længere regionale ruter til at kunne køre på el

Regionsrådsformand i Region Sjælland, Heino Knudsen (S)

Regionsrådsformand i Region Sjælland, Heino Knudsen (S), er glad for, at Region Sjælland, sammen med Region Hovedstaden, nu kan tage det første skridt i en grønnere retning.

- Jeg er rigtig glad for, at vi nu er i gang med at tage det første skridt med at få den første regionale busrute på el. Noget af det, vi har haft udfordringer med, er at få de her lidt længere regionale ruter til at kunne køre på el, siger Heino Knudsen til TV 2 Lorry.

Regionsrådsformand i Region Sjælland, Heino Knudsen (S)
Regionsrådsformand i Region Sjælland, Heino Knudsen (S)
Foto: TV2 ØST

De regionale busruter er kendetegnet ved, at de har en længere rute end de almindelige kommunale ruter. Samtidig krydser de også regionale grænser.  

Der har i lang tid været usikkerhed, om eldrift på de lange regionale buslinjer kunne lade sig gøre rent teknologisk. Men det viser sig nu muligt med omlægningen af rute.

Andre elbusser

Det kommer dog ikke til at være den eneste busrute i Lorrys sendeområde, som kører på el.

Tilbage i oktober kunne Tårnby Kommune åbne den første busrute, som kører på el og som ikke er omlagt fra en tidligere busrute.

Yderligere meddelte Movia den 14. januar, at 14 busruter i København vil blive omlagt til el i løbet af 2022.

Buslinje 230R bliver samtidig en af Danmarks allerførste regionale buslinjer på el. Det er samtidig Østdanmarks største buslinje i R-nettet med over 800.000 passagerer.

Finansieringen deles mellem Region Hovedstaden og Region Sjælland.

Den statslige Grøn Buspulje støtter omlægningen med ca. 6 millioner kroner. Grøn Buspulje skal bidrage til, at der kommer flere grønne busser i regionerne.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik