Sådan ser motorvejen ud efter udvidelsen: Kø

Udvidelsen af Motorring 3 har ikke ført til mere plads på vejbanerne. Det viser en ny undersøgelse.

Det skulle være så godt for bilisterne. Flere års byggearbejde blev sat i gang - Motorring 3, der strækker sig rundt om Københavns-områder, blev udvidet med ekstra spor for at få trafikken til at glide bedre.  Men det milliarddyre projekt har ikke hjulpet.  Køerne er værre end nogensinde.

Vejdirektoratet har for fagbladet Ingeniøren undersøgt motorvejstrafikken, og tallene viser, at når en motorvej udvides, så går der kun ganske få år, før køerne vender tilbage - for trafikken vokser.

-Vi kan godt se, at trafikken er kraftigt stigende på Motorring 3, og at rejsetidsgevinsten er spist op. Men vi er også glade for, at folk bruger motorvejen,« siger afdelings­leder Kasper Rosenstand fra Vej­direktoratet til Ingeniøren.

Ingeniørernes fagblad oplyser, at bilisterne sidste år brugte 28 minutter i gennemsnit på at køre turen i sydgående retning på Motorring 3. I 2010 - før udvidelsen var færdig - og mens der stadig var vejarbejde, da toig den samme tur 22 minutter.

Det skyldes en markant vækst i trafikken. Siden indvielsen af de nye spor er trafikken vokset fra 80.000 om dagen til 110.000 biler om dagen.

 

Undersøgelsen viser også, at trafikken er vokset tilsvarende på andre motorvejsudvidelser i hovedstadområdet - det gælder rundt om Roskilde og Motorring 4 ved Albertslund.

 

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

80_percent

playEnhedslisten: Det haster med en løsning for Østbanen

618113-311

Forsinkelser for S-tog og fjerntog efter uheld ved Valby

Ny Ellebjerg. Olivas Borehoved 06. Foto Metroselskabet

Boremaskiner krydser byen - denne gang over jorden

elbusser københavn frederiksberg

14 buslinjer omlægges til el i 2022 – heriblandt to travle ruter i København

Lorryland

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere