S er klar på færre togzoner i København

S og R støtter nu forslag om færre takstzoner for tog i København. Vil gøre lange busture billigere.      

Der tegner sig et flertal for at fjerne de yderste takstzoner i hovedstadsområdet, så det bliver billigere at tage tog og bussen over længere strækninger. Socialdemokraterne bakker nu op om Enhedslistens forslag.      - Enhedslistens forslag er meget konstruktivt, fordi det sænker taksterne for dem, der bor længst væk og dermed er dem, der er mest tilbøjelige til at tage bilen ind til København, siger trafikordfører Rasmus Prehn (S) til DR Nyheder.
      Dermed har både Socialdemokraterne og De Radikale sagt god for idéen, der blandt andet kan imødekomme en af de mange problemstillinger omkring betalingsringen i hovedstadsområdet.
      - Det er jo ikke dem, der cykler eller går i dag, som vi skal lokke til at tage bussen eller toget, siger han.
      Det tredje regeringsparti, SF, vil dog afvente flere beregninger, før de tager endelig stilling til forslaget.
      - Det er et interessant forslag, men vi skal se det i den store sammenhæng. Hvem får gevinst af det, og hvem får slet ingenting? Det er et puslespil, vi er i gang med lige nu, siger trafikordfører Anne Baastrup (SF) til Ritzau.
      - Vi skal have det samlede, forkromede overblik, før jeg vil sige, at det er den vej, vi går, siger hun.
      Regeringen forhandler netop nu om udformningen af betalingsringen, hvor netop Enhedslisten er afgørende for at få planerne gennemført. SF'eren fastslår dog, at hun arbejder for at få billigere kollektiv trafik.
      Et notat fra Transportministeriet viser, at det vil koste staten 181 millioner kroner om året at klippe de fire yderste zoner af de i alt ni storkøbenhavnske zoner.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik