Roskildes bybusser skal slå bilerne

På alle områder skal bussen være et bedre alternativ end bilen. Det er den vision som Roskilde Kommune og Movia har udviklet specifikt med Roskilde for øje.

Det nye koncept kaldes for +Way. Den 40 sider lange vision bliver præsenteret for første gang for kommunens politikere på mandag når teknik- og miljøudvalget holder møde. Det skriver DAGBLADET Roskilde.
      Men ambitionerne er høje. Således står der i rapporten at »+Way skal være så effektivt, at det er en reel konkurrent til at vælge bilen.« En af de aller væsentligste forudsætninger for, at den nye busvision kan lykkes er, at bussen skal kunne komme frem. Det vil kommunen ifølge visionen klare ved at etablere busbaner og ved at prioriterer bussen i de vigtigste lyskryds på dens vej.
      - Det er sådan lidt tanke fra sporvognene vi har som endemål. Vi vil tage det bedste fra sporvognene og det bedste fra busserne, og det betyder bl.a. busser som i større udstrækning har deres eget spor og som dermed kan være hurtigere end at tage bilen her inde i byen, siger planchef i Roskilde Kommune Jan Bille.
      Allerede nu er der taget initiativ til de første dele af +Way planen. Allehelgensgade skal dobbeltrettes for busser. Vedtager kommunen visionen så skal der også nye teknologier på busserne, sådan at de i fremtiden også skal kunne køre på el, biodiesel, biogas og måske have solceller på taget.
      Der er samtidig lagt op til at der skal kunne ske en byfortætning omkring +Way-ruterne. Det kommer blandt andet til at indbefatte at der etableres ministationer, hvor man ikke bare kan stige af og på, men hvor der også tæt ved er fx kioskmuligheder. Disse superstoppesteder skal borgerne fremover kende som +Øer og dem lægges der op til at der bliver 11 af i alt.
      I første omgang er det de to nye buslinjer 201A og 202A der er er udset til at skulle være +Way busser.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik