Vi er så grønne, og vi gør så meget for miljøet og klimaet. Sådan kan danske og udenlandske virksomheder lide at fremstille sig selv, men ofte er ordene grønnere end virkeligheden.
Nu vil Roskilde Festival sammen med Danwatch, der holder øje med, om virksomheder opfører sig etisk og bæredygtigt, sætte gang i en slags VM i klima. Den skal fra i dag få danskerne til at tage stilling til, hvilke af Nordens største virksomheder der snyder på den grønne vægt.
Hjemmesiden Climateworldcup.dk vil hver tirsdag de næste fire uger præsentere virksomheder i en ny kategori. De første fire er energiselskaber. Man kan så ved hjælp af oplysninger, som Danwatch har fået af virksomhederne selv, tage stilling til, om virksomhederne lever op til løfterne.
»I Danwatch holder vi et vågent øje med, hvordan virksomhederne handler. Lovgivningen kan ikke regulere det hele. Men når borgerne får mulighed for at tage stilling, virker det. Virksomhederne er optaget af deres omdømme,« siger direktør Anne Skjerning.
Danwatch er klar over, at virksomhederne vil protestere, hvis de føler sig uretfærdigt bedømt.
»Men vi har prøvet at vælge relevante og objektive kriterier og sammenligne virksomheder, der kan sammenlignes. Det har ikke været let, men virksomhederne får lov at kommentere på hjemmesiden, hvis de er uenige,« siger Anne Skjerning til metroXpress.
Roskilde Festival sætter gang i konkurrencen, fordi miljø og klima i forvejen er fokusområder for festivalen, siger kommunikationschef Christina Bilde.
»For os er det naturligt at gå videre end Dyrskuepladsen. I 2009 handlede det meget om individets rolle. Nu udvider vi fokus, så vi også ser på, hvad virksomhederne gør, og vi gør det med festivalgæsternes hjælp. Vi gør os ikke til dommere - det gør dem, der deltager i konkurrencen,« tilføjer hun.
Når man klikker sig ind på hjemmesiden, deltager man samtidig i en konkurrence om billetter til Roskilde Festival.