Risiko for totalt togstop

Hvis de strejkende håndværkere ikke genoptager arbejdet, er DSB's trussel om totalt togstop en reel mulighed.

Konflikten mellem DSB's ledelse og de mange hundrede strejkende værkstedsarbejdere risikerer i sidste ende med at sætte togdriften helt i stå.
      Og selv om virksomheden angiveligt strammer retorikken for at presse de strejkende håndværkere, er truslen om et totalt togstop ikke blot tomme trusler, vurderer lektor Per Homann Jespersen, der forsker i trafik ved RUC.
      - Man rusker vel op i sådan en arbejdskonflikt. Men selvfølgelig kan man forestille sig, at hvis der fortsat er strejke, så bliver togene ikke vedligeholdt, og så kommer de til ikke at kunne køre, siger han.
      Alle tog gennemgår nemlig rutinemæssige tjek efter et vist antal kilometer af sikkerhedsmæssige årsager. Og med strejkende værkstedsmedarbejdere er der ingen til at foretage de påkrævede servicetjek.
      Allerede i dag vil DSB aflyse tog som følge af strejken, og fra torsdag morgen vil halvdelen af alle togafgange være aflyst. Og efter jul vil togene så altså holde helt stille, hvis der ikke findes en løsning på konflikten.
      - De må have nogle driftsmæssige overvejelser om, hvad der kan lade sig gøre. Jeg tror ikke, det er overdrevet. Man prøver at køre så meget som muligt. Det ville være dumt at aflyse flere tog end højst nødvendigt, siger Per Homann Jespersen.
      Samtidig er han dog heller ikke i tvivl om, at begge parter også "spiller spillet" for at få den anden part til at ligne en skurk.
      - Det er ikke tilfældigt, at strejken starter her. For det er nu, driften er allermest følsom. Det er velkendt, at man vælger sådan nogle konflikttidspunkter, hvor det gør mest ondt på modstanderen, siger forskeren.
      Parterne i konflikten mødes igen fredag for at diskutere uenigheden.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik