Rekordmange valgplakater: "De flytter stemmer internt"

Aldrig før har det været trykt så mange valgplakater. Og de virker, siger en valgforsker.

Kl. 12 lørdag piskede folketingskandidaterne og deres partisoldater ud på gader, stræder og op i lygtepæle. Med sig havde de to letvægtsplader og godt med plastikstrips. 

Valgplakaterne har nu indtaget bybilledet for fulde hørm. Og denne gang slår antallet af plakater alle rekorder. 

– Vi har leveret omkring 150.000 valgplakater. Oveni er der kommet rekordmange bestillinger på flyers, foldere, klistermærker og andet brandingmateriale, så der er stor efterspørgsel på de fysiske marketingsprodukter. Og samtlige partier var tidligt ude i år med at få bestilt materiale, fortæller Anders Grønborg, koncerndirektør i LaserTryk A/S i en pressemeddelelse. 

Ifølge koncerndirektør, Anders Grønborg, er alene leveringen af valgplakater steget med 15 procent i forhold til Folketingsvalget 2015. 

Valgplakaten flytter stemmer internt i partiet
Ifølge valgforsker Kasper Møller Hansen fra Københavns Universitet kan den rekordstore bestilling hænge sammen med en påvist effekt ved brugen af valgplakater.

 
 
Foto: Martin Sylvest - Ritzau Scanpix

– Valgplakaterne flytter stemmer, men det er inden for partierne. Men man kan jo også sige, at den største valgkamp for politikerne er den interne i partiet, da omkring halvdelen af danskerne stemmer personligt, siger Kasper Møller Hansen.

Efter folketingsvalget i 2015 undersøgte han politikernes kampagneredskaber sammen med professor Rune Stubager fra Aarhus Universitet. De fandt blandt andet frem til, at brugen af valgplakater var med til at øge den gennemsnitlige kandidats stemmeandel med op til seks procent.

 
 
Foto: Liselotte Sabroe - Ritzau Scanpix

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik