Rekordmange besøg i gratis museumsuge: 25-årige Samantha besøgte 37 på en uge

Unge tørster efter kulturoplevelser, konkluderer Golden Days efter rekordmange besøgende i gratis museumsuge.

25.000 unge besøgte et museum i den midterste uge i september.

Tallet overstiger dermed indbyggertallet i Glostrup, og spørger man Golden Days er så mange besøgende ganske usædvanligt.

De unge fik ganske vist gratis adgang til over 100 muser i hele uge 37, men selv fribilletten taget i betragtning er Golden Days, der står bag initiativet, glædeligt overraskede:

- Vi er overvældede og imponerede over, at så mange unge har taget imod tilbuddet og besøgt museer landet over. Flere har i år formået at besøge mere end 20 udstillingssteder, og enkelte af de deltagende museer har endda haft over 3.000 besøgende i målgruppen. Det vidner om en generel tørst og stor nysgerrighed efter kulturoplevelser, der for de unge tit har prisen som barriere, udtaler direktør for Golden Days Sekretariat, Svante Lindeburg i en pressemeddelelse.

Hvad er K7?

Sidste år på samme tid slog museer også dørene op for unge gratister, men dengang meldte museerne kun om 8.000 besøgende - altså tre gange færre end i år. På grunde af de løftede corona-restriktioner deltog 40 flere kulturinstitutioner K7 end sidste år, fremgår det af meddelelsen.

Samantha besøgte 5,3 museum om dagen

25-årige Samantha Vivian Jensen var sandsynligvis den unge person, der fik allermest ud af den gratis museumsuge.

I løbet af ugen besøgte hun nemlig hele 37 museer, hvilket svarer til 5,3 museer om dagen.

- Jeg prøvede at besøge så mange som muligt. Jeg tog også familie og venner med, så det blev en oplevelse, vi kunne dele, siger hun.

Det krævende en del koordination og forberedelse at nå at besøge så mange museer, fortæller Samantha Vivian Jensen.

- Jeg bor i København, så jeg oprette et excel-ark med alle de museer, der ligger på Sjælland. Her noterede jeg åbningstider og adresser, og så udregnede jeg ruter, så jeg kunne så mange som muligt alt efter placering og hvor lang tid det ville tage at komme rundt i udstillingerne.

Efter hvert besøg tog Samantha Vivian Jensen et billede af sig selv, og delte på Instagram, og på den måde vandt hun en konkurrence om et valgfrit årskort til et museum, som Golden Days havde udskrevet. Men det var ikke det eneste, Samantha Vivian Jensen fik ud af indsatsen.

- Jeg har set mange smukke værker, fået udvidet min kulturforståelse og lært en masse. For eksempel at der findes en Amagerdragt, at der i arkitekturens verden findes et fænomen kaldet “dark design” og at Asger Jorn var med til at stifte gruppen COBRA, udtaler hun i pressemeddelelsen fra Golden Days.

Glyptoteket storhittede under gratisugen

Ifølge Golden Days er iveren fra unge som Samantha Vivian Jensen et udtryk for at kulturlivet er tilbage i fuld skala.

Besøgstallene var flotte over hele landet, forklarer Svante Lindeburg, men i hovedstadsområdet og i Aarhus var de særligt høje.


Glyptoteket i København var med 3.649 besøg det udstillingssted, der tiltrak flest unge i løbet af gratisugen.

Her glæder man sig over interessen fra de unge, som man ser som en stigende tendens:

- På Glyptoteket oplever vi generelt en stigende interesse fra unge. Faktisk er hver fjerde solgte billet en ungdomsbillet, og de positive tal fra K7-ugen underbygger netop denne tendens, siger Gertrud Hvidberg-Hansen, direktør for Glyptoteket.