Region: Læger og journalister sætter prop i akuttelefon

Region Hovedstaden klager over, at læger, journalister og borgere fra andre regioner blokerer akuttelefonen.

Efter omfattende kritik af lange ventetider på Region Hovedstadens akuttelefon 1813 skyder regionen nu tilbage på eksempelvis journalister og læger, som regionen beskylder for at være med til at blokere akutlinjen.

Det skriver Region Hovedstaden i en meddelelse til Ritzau. Dertil kommer tilsyneladende en række opkald, hvor der bliver lagt på, så snart man er kommet igennem til sygeplejerskerne, der betjener telefonerne.

Koncerndirektør i Region Hovedstaden, Svend Hartling, er irriteret over det, han kalder spamopkald. Han opfordrer derfor til, at man kun ringer ind, hvis man har brug for lægehjælp.

- En foreløbig gennemgang af opkaldsaktiviteten tyder da også på, at vi har at gøre med en del useriøse opkald, og det forstyrrer dem jo helt unødigt, siger han i en skriftlig kommentar.

Nøjagtigt hvor mange spamopkald, der er tale om, har regionen ingen opgørelse over.

Fra og med 1. januar overtog Region Hovedstaden lægevagtens opgaver, hvor patienter i første omgang kommer til at snakke med en sygeplejerske i stedet for vagtlægen.

Starten har dog været præget af lange ventetider for patienter. Og dertil kommer andre tekniske problemer. Det har ført til massiv dækning i medierne.

- Det er fristende at ville teste systemet, eller hvad man nu vil. Men lige nu vil jeg anmode om, at journalister, læger eller andre afholder sig fra at ringe til 1813, medmindre det handler om akut opstået sygdom, skade eller tvivl, siger Svend Hartling.

Han understreger dog samtidig, at de forstyrrende opkald ikke alene bærer skylden for de lange ventetider.

- Dette ikke er en forklaring på indkøringsproblemerne med 1813 og for lange køer.

- Vi har fra starten undervurderet efterspørgslen og indkøringstiden, og det arbejder vi stadig på højtryk for at gøre noget ved, men vi anmoder om, at man giver personalet ro til at nedbringe ventetiden og forbedre servicen, siger Svend Hartling.

Knap 90 procent får hjælp på 1813 på deres første eller andet opkaldsforsøg, viser en opgørelse fra mandag til onsdag denne uge, oplyser Region Hovedstaden.

Dog viser den seneste opgørelse også, at 1813 er meget langt fra at opfylde de tidskrav, som politikerne har sat.

Regionen skal mandag står skoleret for Sundhedsstyrelsen og forklare problemerne med 1813.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik