Privat rengøring: Hver tredje vil betale ekstra for gode arbejdsforhold

Platformsvirksomheder kritiseres for at ødelægge den danske arbejdsmodel, men på den digitale arbejdsplatform Hilfr kan folk selv vælge, om de vil have gjort rent af en person med overenskomst. 

Foto: JØRGEN JESSEN / Ritzau Scanpix

Arbejdsmarkedet er så småt i forandring. De digitale arbejdsplatforme vinder indpas - blandt andet på markedet for rengøring i private hjem. 

Hvad er en digital arbejdsplatform?

Det er typisk en app på telefonen, der kan skabe forbindelse mellem en person, der har brug for en serviceydelse, og en person der kan udføre den. 

Via forskellige apps på telefonen kan man lynhurtigt booke en person til at svinge støvsugeren derhjemme, hvis man ikke selv har tid eller lyst.   

Dem, der udfører arbejdet - de såkaldte platformsarbejdere - er i langt de fleste tilfælde freelancere, og den form for forretningsmodel har fået fagbevægelsen på barrikaderne. Freelancerne får nemlig typisk hverken feriepenge, pension eller løn under sygdom. Den slags skal de selv sørge for, ligesom de heller ikke per automatik er forsikrede, mens de arbejder.  

Hvis ikke de digitale arbejdsplatforme vil gå ind i den danske model og drive deres virksomheder ud fra den, så kan det i sidste ende være en trussel

Henning Overgaard, forbundssekretær i 3F

- Helt grundlæggende, så skal vi have placeret et arbejdsgiveransvar. Hvis ikke de digitale arbejdsplatforme vil gå ind i den danske model og drive deres virksomheder ud fra den, så kan det i sidste ende være en trussel mod hele den måde, vi har indrettet vores arbejdsmarked på, lyder det fra Henning Overgaard, der er forbundssekretær i 3F.

Læs også Wolts direktør: "Vi vender ikke ryggen til den danske model"

Overenskomst med 3F

Virksomheden Hilfr tilbyder rengøring i private hjem og har som den første digitale arbejdsplatform herhjemme indgået en overenskomst, der af fagbevægelsen er blevet kaldt en milepæl. 

Det er et første skridt på vejen - ikke bare for vores virksomhed, men for platformsøkonomien

Nicolai Søndergård Kjær, stifter, Hilfr

- Vi har udelukkende fået positiv respons på overenskomsten. Vi bilder os ikke ind, at vi er i mål med den her aftale, men det er et første skridt på vejen - ikke bare for vores virksomhed, men for platformsøkonomien generelt, lyder det fra Nicolai Søndergård Kjær, der er den ene af fire stiftere af Hilfr. 

Virksomhedens forretningsmodel er skruet sådan sammen, at man selv kan vælge, om man vil booke en freelancer eller betale lidt mere og så få gjort rent af en person, der er ansat på en 3F-overenskomst. 

Vi kan se, at vi er gået fra at have nul overenskomstdækkede rengøringer, til at det er en ret stor del af vores platform i dag.

Nicolai Søndergård Kjær, stifter, Hilfr

- Vi var meget spændte, da vi lavede den her aftale. Var der overhovedet nogen, der var interesseret i at købe det? Og der er vi jo blevet positivt overrasket. Vi kan se, at vi er gået fra at have nul overenskomstdækkede rengøringer, til at det er en ret stor del af vores platform i dag, og det er vi jo glade for, fortæller medstifteren. 

Det er knap to år siden, at overenskomsten blev skrevet under, og i dag bliver cirka 35 procent af Hilfrs rengøringer udført af en person, der arbejder under vilkår, der ligner resten af det danske arbejdsmarked. Det er på trods af, at en overenskomstdækket rengøring koster noget mere, end hvad konkurrenterne på markedet tilbyder. 

Nicolai Søndergård Kjær er den ene af fire stiftere af den digitale arbejdsplatform Hilfr.  Foto: Niels Knuth / TV 2 Lorry

- Det er klart, at der er noget ekstra arbejde og nogle ekstra omkostninger i det for os som platform, når nu vi har taget det her ansvar. Men det giver os også en tryghed og en platform, der passer ind på det danske arbejdsmarked, siger Nicolai Søndergård Kjær.

Hilfr har banet vejen, og et par andre digitale arbejdsplatforme har fulgt efter og på den ene eller anden måde givet platformsarbejderne bedre forhold.

Vi så det ret tydeligt med Uber-sagen. Folk var glade for deres service, men forholdene var ikke i orden.

Nicolai Søndergård Kjær, stifter, Hilfr

Det mener Nicolai Søndergård Kjær er en naturlig udvikling. 

- Vi så det ret tydeligt med Uber-sagen. Folk var glade for deres service, men forholdene var ikke i orden, og størstedelen af chaufførerne betalte ikke skat. Det tror jeg ikke, at danskerne vil finde sig i længere. Der skal være ordnede forhold - også selvom der er tale om en platform, afslutter han. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik