Prisen på offentlig transport stiger i januar

Tog- bus og metropassagerer på Sjælland kan se frem til en prisstigning på 2,1 procent i gennemsnit fra den 20. januar.

Tog- bus og metropassagerer på Sjælland kan nu se frem til, at priserne stiger med 2,1 procent i gennemsnit fra den 20. januar. Foto: Andreas Hagemann Bro - Ritzau Scanpix

Du kender nok lyden af et rejsekort, der tjekkes ud, når man forlader toget eller bussen. Og på den lille skærm kommer tallet op, som viser dig rejsens samlede pris, og hvor meget der står tilbage på kontoen.

Dette tal kommer fra den 20. januar til at være højere for passagererne i transportmidler på hele Sjælland, end det er i dag. Det skriver Movia i en pressemeddelelse.

Sammenlagt hæves priserne i gennemsnit med 2,1 procent. Det sker, for at trafikselskabernes indtægter kan følge med den almindelige prisudvikling. 

Det er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen som hvert år fastsætter, hvor meget priserne i gennemsnit må hæves i den kollektive transport. Priserne justeres nu, så det sikrer en sammenhæng mellem prisen for at rejse på rejsekort, pendlerkort og enkeltbillet. 

- Trafikselskaberne arbejder målrettet på at gøre det så nemt som muligt at være kunde i den offentlige transport. Med den store takstreform i 2017 fik vi rettet priserne ud, så kunderne kan have tillid til, at rejsekortet er billigere end enkeltbilletten. Strategien er at gøre det nemt og overskueligt for kunderne med rejsekort og rejseplan. Nu forenkler vi antallet af billettyper, så det bliver endnu nemmere at finde den billigste billet, siger bestyrelsesformand for Din Offentlige Transport (DOT), Camilla Struckmann.

Overblik over prisreguleringen fra den 20. januar.

Prisen for rejser med det almindelige rejsekort stiger med: 

1 kroner for 2 zoner, 7-8 zoner og 10-28 zoner

50 øre for 3 zoner

1,50 kroner for 9 zoner

2 kroner for 29-30 zoner

 

Enkeltbillet til 16 zoner, 18 zoner og mere end 19 zoner stiger med 2 kr.

 

Prisen for pendlerkort (rejsekort og mobil) for rejser fra 7-14 zoner stiger mellem 30 - 110 kroner for 30 dage.

 

13 procent (cirka 18.000 kunder) af det samlede antal pendlerkortkunder i DOT-regi vil opleve en prisstigning på mere end 5 procent. 

 

Billetter til turister forenkles under navnet City Pass og kan bruges fra 1-5 dage. I den forbindelse stiger prisen på City Pass 1 dag (zone 1-99) med 10 kr.

 

Kilde: Movia 

Zoner lægges sammen 

DOT gennemfører, foruden prisstigningen, 21 mindre zonetilpasninger med den nye strategi.

For eksempel tilpasses zonerne på en række stationer, der i dag dækker flere zoner, så stationerne fremover kun ligger i en enkelt zone. For eksempel gælder det Husum Station, hvor to zoner reduceres til én. 

Mere end 78 procent af passagerne over 15 år har i dag et rejsekort i deres pung. Den 20. januar udfaser DOT derfor pappendlerkortet på Sjælland, ligesom det allerede er sket i resten af landet. Pappendlerkortet til pensionister bevares indtil videre. 

Mobilklippekortet bliver også droppet, hvilket sker samtidig med den årlige prisregulering i januar. 

- Udfasningen af papkortene er en naturlig konsekvens af digitaliseringen. Rejsekortet er i vækst, og kunderne fremhæver rejsekortet for at have gjort det lettere at være kunde i den offentlige transport. Det vil vi gerne understøtte og udbrede, siger bestyrelsesformand for DOT, Camilla Struckmann. 

Kritik af prisudviklng

Det er dog ikke alle og enhver, der bakker op om DOT's kommende prisændringer i transporten.

Pendlertalsmanden for Kystbanen, Michael Randopp, fremhæver at prisen på et voksent pendlerkort på 12 zoner er steget fra 1335 kroner i 2015 til 1910 kroner i 2019. 

Overblik over priserne for et voksent zonekort med de nye takster

Sammenlagt svarer det til en prisstigning på 43 procent i de fem seneste år, hvilket han nu kritiserer.

- Dette er en helt urimelig udvikling. Og den må stille politikerne spørgsmålet, om de virkelig ønsker den grønne omstilling, som begge sider af Folketinget taler om, siger talsmand Michael Randopp. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik