Post Danmark strammer gebyrskrue

Post Danmark hæver igen gebyret for at betale regninger på posthuset. "Et asocialt skridt" mener Forbrugerrådet om stigningen i gebyret.

Hundredtusinder af danskere, som betaler deres regninger på posthuset, bliver ramt af Post Danmarks gebyrhammer. Fra næste måned vil det koste 25 kr. for at betale et girokort på posthuse og i postbutikker, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Dermed har den danske postgigant på blot 16 måneder skruet gebyret 67 pct. i vejret.

»Det er et urimeligt og asocialt skridt, fordi det er de svageste, som kommer til at betale regningen,« siger Martin Salamon, chefkonsulent i Forbrugerrådet.

Han peger på, at regningen for Post Danmarks gebyrfest lander hos de mange danskere, der fortsat ikke bruger netbank eller betalingsservice, men som troligt tropper op på posthuset hver måned for at betale deres regninger.

Post Danmarks privatkundedirektør, Henrik Larsen, forklarer, at prisstigningen er nødvendigt, fordi indtægter og udgifter ved ordningen ikke hænger sammen.

I 2006 betalte danskerne 21,0 mio. girokort på posthusene. Sidste år var tallet 12,9 mio. - et fald på 39 pct. I samme periode er prisen til gengæld steget 67 pct., og det har pustet gevaldigt til Post Danmarks indtjening.

Mens girokortene i 2006 sikrede Post Danmark indtægter på 252 mio. kr., var tallet sidste år omkring 258 mio. kr. Henrik Larsen forklarer imidlertid, at det ikke er Post Danmark, der løber med gebyrmillionerne.

»Post Danmark får ikke de 25 kr. De går til Danske Bank. Post Danmark får et beløb af Danske Bank pr. indbetalingskort, vi håndterer. Derfor ved du ikke, hvad vi får af Danske Bank. Du får det heller ikke at vide,« siger Henrik Larsen til Jyllands-Posten.

/ritzau/


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik