Politiformand i opråb: Folk kører med hovedet under armen

Trafikkulturen har lidt et knæk, og det kan koste menneskeliv, lyder det i et opråb fra Politiforbundets formand.

Det koster af og til uskyldige mennesker både liv og førlighed, når folk kører hensynsløst i trafikken.

Derfor bliver formanden for politiforbundet ofte frustreret, når han kører ture på de danske veje.

- Trafikkulturen er på mange måder blevet markant ringere og mere egoistisk. Mange bilister kører helt uden tanke på andre end dem selv, siger politiformand Claus Oxfeldt til TV 2 Lorry.

- Jeg ser nærmest dagligt bilister køre over for rødt, bilister der nægter at holde til højre, og så er der dem, der bare skifter vognbane uden at orientere sig først. Det er altså farlige situationer, som let kan ende galt.

Lørdag aften blev Claus Oxfeldt  på en tur fra Silkeborg til hjemmet i Køge udsat for flere ubehagelige situationer, og det fik ham efterfølgende til tasterne på Twitter.

- Der er brug for, at folk får ændret deres tilgang til det at køre bil i trafikken. Bilisterne har jo lært reglerne, da de tog kørekortet, nu skal de så også bare køre efter dem, siger Claus Oxfeldt.

- Men folk kører desværre ofte med hovedet under armen, virker det til, siger han.

Bilister kører egoistisk

Det er Claus Oxfeldts opfattelse, at der over de seneste år er sket et skred i trafikkulturen, så bilisterne i trafikken nu tænker mere egoistisk på egne behov end tidligere.

- Når folk møder et gult lys, så tænker mange, at de da godt lige kan nå over, hvis de sætter farten op. De trykker altså på speederen fremfor at bremse, som de skal, og ofte så når lyset altså at skifte til rødt inden, siger Claus Oxfeldt.

- Den form for kørsel er der blevet meget mere af, hvor folk tænker deres eget behov for at komme hurtigt fremfor fællesskabets interesse i, at vi alle kommer sikkert frem, siger han.

quote Der er en meget lille risiko for at blive taget for ikke at holde til højre, for at køre over for rødt lys, eller for at skifte vognbane uden at orientere sig ordentligt først

Claus Oxfeldt, formand for Politiforbundet

Claus Oxfeldt oplever den forringede trafikkultur på daglig basis, når han kører fra bopælen i Køge til arbejdspladsen i København.

- Man ser det jo også på motorvejene, hvor folk bare trækker ud uden at orientere sig først. På min tur i aftes var der blandt andet en bus, der gjorde det så tæt på mig, at det nær var gået galt.

- Jeg kørte 130 km/t, da han pludselig trækker ud lige foran mig med lidt over 100 km/t. Så måtte jeg jo bremse og og så vente i vel omkring tre kilometer, før han var kommet foran den campingvogn, han ville overhale. Det er irriterende, at han sænker min fart, men hvad værre er, at det jo blev til en unødvendig farlig situation, siger Politiforbundets formand.

Mener, at færdselsområdet er forsømt i politiet

En oplagt og ligetil løsning på problemet kunne være, at politiet satte et større fokus på trafikforseelser. Men det er der ifølge politiformanden ikke ressourcer til.

- Færdselsområdet er blevet forsømt, det er der ingen tvivl om. Men der er for få ressourcer til, at vi for alvor kan prioritere det højere, siger Claus Oxfeldt.

Claus Oxfeldt har været formand for Politiforbundet siden 2013.
Claus Oxfeldt har været formand for Politiforbundet siden 2013.
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Han påpeger, at det ville gå ud over andre vigtige politiopgaver, hvis der bare blev flyttet folk til færdselspolitiet, uden at politiet samlet set blev styrket.

- Der er desværre stort set heller ikke længere betjente, der ’bare’ kører på patrulje, og dermed kan skrive de overtrædelser, de ser, og det tror jeg desværre, at folk har fundet ud af.

- Det betyder, at folk slipper for let fra de her trafikforseelser. Bilisterne ved jo godt, at der er en meget lille risiko for at blive taget for ikke at holde til højre, for at køre over for rødt lys, eller for at skifte vognbane uden at orientere sig ordentligt først, lyder det fra Claus Oxfeldt.

Opråb har skabt debat

Han ønsker, at der på længere sigt bliver tilført mere mandskab til politiet. På kort sigt så han gerne, at der bliver lavet kampagner, så der kan komme en større offentlig debat om skiftet i vores trafikkultur.

- Der er brug for, at vi snakker om, hvordan vi opfører os i trafikken. Så jeg er da glad for, at mit tweet har skabt en debat, og heldigvis, så er de fleste i debatten jo enige i mit synspunkt, siger han.

Opslaget er i skrivende stund blevet liket over 500 gange. 32 personer har delt det, og der er startet over 65 debattråde under opslaget.

- Folk giver mig jo overordnet ret i det, jeg siger, og fortæller om, at de selv oplever lignende ting. Det hjælper jo debatten i gang, men vi skal jo gerne have snakken videre ud, så det forhåbentlig får folk til at tænke sig lidt mere om, når de kører bil, siger Claus Oxfeldt.  

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

hillerødmotorvejens forlængelse

playUdbygning af Hillerødmotorvejen er nu et skridt tættere på virkelighed

20_percent

playLadeoperatør fordobler i år antallet af ladestandere til elbiler i hovedstaden

Stevns trængsel

Årtiers køkørsel kan forsvinde med anlæggelsen af en ny statsvej

hillerød forside

playMilliardforhandlinger giver nyt håb for Hillerødmotorvejen

Lorryland

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere