Politiet advarer mod fup-opkald: "Vær kritisk selvom du kender nummeret"

Man skal ikke blindt stole på det nummer, der står på telefonen, hvis man kender det, lyder opfordringen.

Politiet advarer om, at man i øjeblikket oplever kriminelle, der ringer fra politiets telefonnumre og forsøger at franarre borgere deres personlige oplysninger og typisk lokke dem til at overføre penge.

Det er dog desværre ikke et nyt men tilbagevendende problem, at kriminelle ringer og udgiver sig for at være fra myndigheder eller organisationer, man normalt stoler på, lyder det fra polititet.

De kriminelle lykkes i nogle tilfælde med det, fordi de benytter sig af såkaldt spoofing, hvor de ændrer visningen af det telefonnummer, de ringer fra, så det er identisk med eksempelvis politiets eller bankens telefonnummer.

- Det er desværre en måde at snyde folk på, som vi har set tidligere, og som vi gerne vil advare imod. Det kan være svært at gennemskue, når der bliver ringet fra et nummer, der minder om politiets, men selv om disse mennesker lyder troværdige i telefonen, så vil politiet aldrig bede om personlige oplysninger om bankkonti og NemID, og jeg vil gerne understrege, at man aldrig skal udlevere den slags informationer, hvis man bliver ringet op på den måde, siger vicepolitiinspektør Peter Reisz, leder af Københavns Politis Afdeling for økonomisk kriminalitet i et skriftligt svar til TV 2 Lorry.

Gode råd - sådan undgår du at få misbrugt kort- og identitesoplysninger

  • Videregiv aldrig personlige oplysninger om dit NemID. Både dit NemID-brugernavn, NemID-kode og koderne fra dit fysiske nøglekort er personlige og må aldrig videregives.


  • Hvis du bliver kontaktet over telefon, e-mail eller sms, og er det mindste i tvivl om henvendelsens troværdighed, så kontakt virksomheden eller myndigheden, som afsenderen udgiver sig for at være fra, og spørg ind til henvendelsen.


  • Opret en kreditadvarsel på borger.dk, så du bliver advaret, hvis nogen optager lån i dit navn.


Kilde: Politet

Ung mand franarret ældre flere millioner

Så sendt som onsdag i denne uge blev en 23-årige mand idømt tre års fængsel for at have begået systematisk og organiseret databedrageri.

I perioden fra februar 2019 til august 2019 havde manden begået 124 tilfælde af bedrageri og forsøg på bedrageri, hvor han havde ringet til fortrinsvis ældre borgere og udgivet sig for at være ansat hos NemID, banker eller Nets Betalingsservice. 

Han havde forsøgt at franarre borgerne deres personnummer, NemID-nøglekort og andre oplysninger. I 33 tilfælde lykkedes det at få udleveret oplysninger, hvilket gjorde ham i stand til at stjæle cirka 2,5 millioner kroner fra de forurettedes konti.

Udover fængsel blev manden dømt til at skulle betale næsten to millioner kroner i erstatning til de forurettede og de banker, der har mistet penge som følge af bedragerierne.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik