Overblik over Nyt Bynet: Movia svarer på spørgsmål om fem omdiskuterede ruter

Nye busruter er indsat, nogle er nedlagt, andre er erstattet. Det har ført til en del forvirring og frustrationer blandt rejsende. Nu svarer Movia på spørgsmål om de fem mest omdiskuterede ruter.

Nederst i artiklen kan du læse Movias svar på spørgsmål til de omdiskuterede buslinjer på TV 2 Lorrys Facebookside: 1A, 3A, 4A, 8A og bus 42.

Siden Nyt Bynet blev skudt i gang søndag den 13. oktober, har rejsende skulle vænne sig til nye busruter.

Det har skabt forvirring hos både nye og vante buspassagerer, og det har ført til en lang række frustrationer og spørgsmål på TV 2 Lorrys Facebookside.

quote Det vil kræve noget tilvænning

Per Gellert, plandirektør hos Movia

Hos Movia har man også oplevet, at henvendelserne strømmer ind. I uge 41 har man allerede modtaget 676 henvendelser, på trods af Nyt Bynet først blev igangsat søndag den 13. oktober. Det er en fordobling sammenlignet med henvendelserne i de to foregående uger.

Vi har på TV 2 Lorry hørt de rejsendes råb om hjælp og spurgt Movia til råds. Du kan læse svarene om de fem mest omdiskuterede ruter længere nede i artiklen.

quote Bor ikke i nærheden af Cityringen, og alligevel er der sløjfet en del busser på Amager. Fandme ikke i orden 😡

Kommentar på TV 2 Lorrys Facebookside

Flere skift og længere rejsetid

Cityringen M3 i København har ikke kun skabt nye transportmuligheder under jorden. I Nyt Bynet er 33 buslinjer blevet tilpasset, så de passer sammen med både de nye og eksisterende metrolinjer og toge. Men ikke alle rejsende kan sætte sig godt til rette i sædet, når de hopper på bussen.

På Facebook er flere brugere frusterede over, at deres vante ruter nu bliver fordelt ud på mange forskellige buslinjer. Flere buslinjer betyder nemlig flere skift. Sådan lyder det blandt andet fra brugere i TV 2 Lorrys kommentarspor på Facebook: 

"Før i tiden kørte min bus lige til døren på mit job. Nu skal jeg skifte 2 gange."

"Bor ikke i nærheden af Cityringen, og alligevel er der sløjfet en del busser på Amager. Fandme ikke i orden 😡"

Hos Movia er plandirektør Per Gellert klar over, at Nyt Bynet skaber ændringer, som vil blive modtaget forskelligt hos de mange rejsende. 

- Der vil være kunder, som får en dårligere forbindelse, fordi de nu skal skifte. Men der vil også være kunder, der får en hurtigere rejsetid, fordi de får bedre forbindelser til tog og metro, lyder det fra Per Gellert.

quote Når man ændrer på en linje i Indre By, spreder det sig som ringe i vandet

Per Gellert, plandirektør hos Movia

Ændringer er uundgåelige

På Facebook møder Movia også kritik af, at man i Københavns yderområder føler sig snydt. Her har man ikke udsyn til den nye metroring, men alligevel oplever man ændringer, der fører til flere skift og længere rejsetid.

”Det er da helt vildt dårligt for os, der bor i Brønshøj. Vi har ingen metro, men får længere ruter til alt 👎👎👎👎,” skriver en bruger på TV 2 Lorrys Facebook.

Ifølge Per Gellert er ændringerne i Københavns yderområder uundgåelige:

- Busserne i Storkøbenhavn hænger sammen på kryds og tværs, så når man ændrer på en linje i Indre By, spreder det sig som ringe i vandet, lyder det fra plandirektøren.

Store forandringer kræver tilvænning

I Nyt Bynet er én af de helt store forandringer, ifølge Per Gellert, at rejsende nu skal tænke den nye Cityring ind som en transportmulighed på deres vante rejse.

Hos Movia forventer man, at Nyt Bynet vil resultere i, at omkring 23 millioner passagerer vil benytte metro på hele eller dele af deres rejse.

- Det vil kræve noget tilvænning. Mange skal vænne sig til de nye linjenumre, og måske skal man rejse en ny vej. Så man skal lige finde ud af, hvilke nye muligheder der er i Nyt Bynet, siger Per Gellert, som råder alle rejsende til at tjekke Rejseplanen.

Vi har spurgt Movias plandirektør, Per Gellert, til råds om de mest omdiskuterede ruter på TV 2 Lorry Facebookside. Du finder Per Gellerts svar og overblikket over linje 1A, 3A, 4A, 8A og 42 nedenfor.

DET SKAL DU VIDE OM LINJE 1A

Linje 1A har førhen kørt mellem Avedøre og Klampenborg St., hvor den på ruten har krydset Indre By. På Facebook brokker flere brugere sig nu over, at linje 1A er blevet ændret i forbindelse med Nyt Bynet. Kritikken lyder på, at 1A ikke længere kører gennem Indre By, og at mange rejsende må foretage flere skift for at opretholde deres vante ruter.

Hvorfor har man valgt at ændre linje 1A?

Grunden til, at linje 1A ikke længere fortsætter ind gennem Indre By er, at vores beregninger viser, at vi i så fald ville miste 60-70 % af passagererne.

 

Dernæst skal der ikke køre bus lige oven på metroen, men i stedet skal A-busserne køre der, hvor der ikke er en metro. Hvis vi skulle fortsætte med at køre busserne, som de gjorde før, ville vi mangle 200 millioner kroner i kassen hvert år.

Hvad betyder ændringerne for rejsende på linje 1A?
Ændringerne betyder, at hvis man skal fra Hvidovre til Indre By, skal man fremover skifte til Cityringen ved Enghave Plads.

 

Borgere, der skal fra Hvidovre og til f.eks. Frederiksberg, Nørrebro eller Rigshospitalet, får som noget nyt en direkte rejse med linje 1A. Så borgere i Hvidovre vil nu få stor glæde af den nye rute.

 Herunder kan du se den gamle linje 1A (rød) og den nye linje 1A (grøn): 

Grafik: Mia Cassens 

DET SKAL DU VIDE OM LINJE 3A

Linje 3A har førhen forbundet Valby, Frederiksberg, Nørrebro og Østerbro, da den har kørt mellem Nordhavn st. og Kongens Enghave, Valbyparken. Flere brugere kritiserer nu på Facebook, at 3A bliver nedlagt. Det giver problemer for mange i Sydhavnsområdet, og flere rejsende får flere skift på deres vante ruter.

Hvorfor har man valgt at nedlægge linje 3A?

Vi har haft fokus på, at A-busserne skal bindes tæt sammen med nye og eksisterende metrolinjer og tog, så man kan komme hurtigere rundt og komme flere steder rundt i byen, end man kunne før.

 

I Sydhavn er linje 3A blevet erstattet af linje 9A. Linje 9A er omlagt lige nu, fordi Platanvej er lukket på grund af byggearbejde, men fra december vil den give forbindelse til S-tog ved Carlsberg St. og Cityringen ved Frederiksberg Allé St. Det vil sige, at man med ét skift har hurtig forbindelse til rigtig mange forskellige steder i hele Hovedstadsområdet.

 

Hvad er dit råd til rejsende, som skal til og fra Sydhavnsområdet?

Der er tre buslinjer med rigtig mange afgange, der kører til Sydhavn: Linje 18, 7A og 9A.

 

Linje 7A erstatter i Sydhavn linje 34 til Hovedbanegården. Linje 7A er lavet som en forløber til Sydhavnsmetroen og følger derfor samme rute som den kommende metro. Det betyder også, at man nu kan tage en direkte bus mellem det gamle og det nye Sydhavn.

 

Man kan bruge linje 18 fra henholdsvis Valby og Amager. Mellem Valby St. og Bellacenter St. har linje 18 12 afgange i timen i myldretiden, hvilket er flere afgange end på de fleste A-busser.

 

Med linje 9A kan man komme til Vesterbro og Frederiksberg.

DET SKAL DU VIDE OM LINJE 4A

Linje 4A gennemgår store forandringer. Førhen kørte den mellem Lergravsparken og Svanemøllen St., men den vil fremover ikke længere køre til Amagerområdet. Det har mødt stor kritik fra brugere på Facebook, og mange finder det også problematisk, at bussen ikke længere vil køre i Sydhavnsområdet.

 

Hvad er formålet med at lægge 4A uden for det centrale København?
I planlægningen af Nyt Bynet, har vi haft fokus på at give gode forbindelser mellem Cityringens område og Ring 3, hvor der er rigtig mange boliger og arbejdspladser. Derfor er der med den nye linje 4A en A-busforbindelse mellem Nørrebro/Frederikssundsvej og Buddinge St.

 

Linje 4A erstatter busbetjeningen af Høje Gladsaxe, Frederiksborgvej og Bispebjerg Hospital. I den anden ende af linjen erstatter linje 4A den gamle linje 8A mellem Friheden St. og Valby St.   

 

Hvad er dit råd til rejsende, som førhen har kørt med 4A?
Hvis man tidligere har brugt linje 4A på Amager og i Sydhavn, kan man fremover tage linje 18, der i dagtimerne kører med nøjagtig samme antal afgange som den gamle linje 4A mellem Valby St. og Lergravsparken St.

 

Hvis man tidligere har brugt linje 4A mellem Svanemøllen St. og Nørrebro St., forventer vi, at mange vil bruge Cityringen i stedet for bus. Der, hvor Cityringen ikke er løsningen, kan man fremover bruge linje 12.

 

Mellem Valby St. og Nørrebro St. kører linje 4A på samme rute som før Nyt Bynet.

 Herunder kan du se den gamle linje 4A (rød) og den nye linje 4A (grøn):  

Grafik: Mia Cassens  

DET SKAL DU VIDE OM LINJE 8A

Linje 8A har førhen kørt mellem Friheden og Nordhavn St. Linjen er nu blevet afskaffet, og det kan mærkes blandt brugere på Facebook. Flere er frustrerede over, at de ikke længere kan køre direkte fra Valby og Folehaven til Frederiksberg og Indre By.

 

Hvorfor nedlægger man linje 8A?

Den gamle rute for linje 8A kører parallelt med Cityringen fra Frederiksberg St. til Poul Henningsens Plads. Et af de hensyn vi har taget i planlægningen af Nyt Bynet er, at der ikke skal køre meget bus lige oven på metroen. I stedet vil A-busserne komme til at køre der, hvor der ikke er en metro.

 

Selvom der ikke længere er en buslinje, der hedder 8A, kører der stadig busser på linje 8A’s gamle strækninger. F.eks. erstatter linje 4A den gamle 8A mellem Valby St. og Friheden St., mens linje 18 erstatter den gamle linje 8A fra Valby mod Frederiksberg St. ad Jagtvej til Lersø Park Allé.

 

På Østerbro bliver linje 18 erstattet af linje 14 mellem Lersø Park Allé og Nordhavn St.

 

Hvad er dit råd til rejsende, der har været vant til at køre med 8A førhen?

Hvis man eksempelvis pendler fra Roskilde til Frederiksberg, har man formentligt tidligere skiftet mellem tog og linje 8A ved Valby St. Fremover kan det for rigtig mange mennesker give mening - og give en kortere rejsetid - at tage toget helt ind til Hovedbanen og så skifte til Cityringen.

 

Der er mange busforbindelser fra Valby til Frederiksberg og Indre By. Men det er jo et stort område, så det kan være man skal skifte bus for at komme hen til et af de områder i Valby eller Folehaven, hvor der kører busser direkte til Frederiksberg eller Indre By.

 

Fra Valby har man tre buslinjer, hvis man skal til Frederiksberg og Nørrebro: Linje 1A, 18 og 4A. Fra Folehaven kan man som noget nyt tage linje 1A til Frederiksberg.

Mod Indre By kan man fra Valby bruge linje 10, der kører til Rådhuspladsen og man kan tage S-toget fra Valby St. eller Danshøj St. Fra Folehaven kan man skifte mellem linje 1A og S-tog ved Ny Ellebjerg St.

DET SKAL DU VIDE OM LINJE 42

Linje 42 har førhen kørt mellem Nørreport og Ballerup St. På Facebook er flere brugere nu uforstående overfor, at bus 42 er afskaffet. Især folk fra Københavns yderområder mister deres direkte forbindelse til Indre By, og de får samtidig ikke gavn af Cityringen på deres rejse.

 

Hvordan kan det være, at man foretager ændringer i linje 42, som ligger uden for byen?
Ændringerne for linje 42 er afledt af, at den nye linje 18 overtager betjeningen af Lersø Park Allé. Vi har i mange år vidst, at der manglede en god forbindelse på tværs af omegnskommunerne mellem Gentofte og Ballerup i et område med mange arbejdspladser og boliger. Vi tog derfor konsekvensen af dette og oprettede den nye linje 164, der kører på en stor del af den gamle linje 42’s strækning og bl.a. betjener Gladsaxe Erhvervsby og Lautrupgård, hvor der er rigtigt mange arbejdspladser.

 

Hvordan kommer rejsende eksempelvis fra Herlev og Ballerup nu bedst til Indre By?
Det vil for rigtig mange mennesker give mening at tage en bus til et S-tog, hvorfra man hurtigt kan komme ind til København. En anden mulighed kan være at skifte fra den nye linje 164 til den nye linje 250S ved Gladsaxe Trafikplads, der har fået en hurtig rute ind til København langs motorvejen. Og så kører både linje 5C og 350S fra Herlev gennem Nørrebro til Nørreport station.

Er din buslinje ikke en af de mest omdiskuterede ruter på TV 2 Lorrys Facebookside? Så kan du få det fulde overblik over, hvordan din bus kører her: 

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik