Ny transportminister: Forvent ustabil togdrift i nogle år

Ifølge den nye transportminister skal alle, der tager toget, ruste sig med tålmodighed. Togdriften står overfor store projekter de kommende år.

Den danske jernbane vil de kommende år være udfordret af flere store projekter Foto: Morten Juhl/Ritzau Scanpix

Den nye transportminister, Benny Engelbrecht (S), siger, at togtrafikken de kommende år vil stå overfor opgaver, der kan give gener. Det skyldes, at togtrafikken er inde i en mellemperiode, hvor vi går og venter på, at en række store projekter falder på plads.

Læs også Efter lang kamp mod forsinkede tog har pendler-profil fået nok og købt en bil

- Jeg forstår udmærket godt, at man er bekymret for den danske jernbane. Jeg tror, vi alle er bekymrede for jernbanen, siger han til TV 2 Lorry.

Ifølge transportminister Benny Engelbrecht, Socialdemokratiet, skal togpassagerer ruste sig med tålmodighed de kommende år. Foto: Anders Fisker / TV 2 Lorry

"Det bliver værre og værre"

Baggrunden for interviewet med transportministeren er, at TV 2 Lorry forleden kørte en tur med den afgående formand for pendlerne på Kystbanen, Michael Randropp.

Han frygter, at forholdene på Kystbanen de næste ti år bliver meget værre end i dag, med flere forsinkelser og mere ustabil drift. 

- Tingene bliver bare værre og værre. Det synes jeg ligeså godt, man kan vænne sig til som bruger af Kystbanen, siger Michael Randropp.

Også kystbanependlernes afgående formand, Michael Randropp ser pessimistisk på de kommende år. Foto: Niels Knuth - TV 2 Lorry

Tre store togprojekter

De store projekter, transportministeren taler om, er blandt andet: Nye togsignaler, elektrificeringen af hovedbanenettet og endelig nye tog. Arbejdet ventes tidligst at være plads om ti år.

Læs også Pendler-talsmand gav op og købte bil: Nu har man valgt en ny

- Det handler sådan set ikke kun om Kystbanen. Det handler om alle dele af den danske jernbane, Jeg har sat et generelt serviceeftersyn af jernbanen igang, sådan at der ikke er nogle af de store projekter, der går skævt. siger Benny Engelbrecht.

Kystbanen særligt udfordret

Men transportministeren erkender, at der gælder nogle helt særlige forhold på Kystbanen. Den såkaldte kundepunktlighed på Kystbanen er på 78 procent. Til sammenligning er punktligheden på S-tog næsten altid over 90 procent - ofte over 95 procent.  

- Vi har en særlig udfordring, når det gælder Kystbanen. Derfor er det også noget både jeg, borgmestrene og regionsrådsformanden er optagede af, siger Benny Engelbrecht.

Kysbanen har særlige udfordringer. Foto: Niels Knuth - TV 2 Lorry

Ny trafikaftale

I foråret lavede den borgerlige regering en stor trafikaftale, der fordelte over 110 milliarder på forskellige tog og vejprojekter. Aftalen blev indgået af et snævert flertal, og Benny Engbrecht har sagt, at han vil skrotte den aftale og lave en ny trafikaftale.

Nogle af pengene er låst i eksisterende projekter. Men der er stadig 70 milliarder, der skal fordeles.

Vil du bruge nogle af de penge til at sikre bedre forhold på Kystbanen?

- Hvordan vi laver den investeringsplan, det afhænger selvfølgelig af de partier, der vil med. Jeg vil gerne lave en bred investeringsplan, så der er så mange partier med som muligt. Men målet må være, at pendlerne også bliver tilgodeset, siger den nye transportminister.

Det ender godt

Transportminister, Benny Engelbrecht, siger, at togdriften på længere sigt vil blive styrket. Foto: Anders Fisker / TV 2 Lorry

Selvom den danske jernbane altså går et par lidt tungere år i møde, så opfordrer ministeren dog til, at passagererne er tålmodige og kigger frem. Der er nemlig håb for enden af tunnelen.

-  Selvom der er nogle mellemår nu, hvor der vil være udfordringer, så vil slutresultatet jo være meget bedre. I sidste ende så kommer vi til at se flere tog, og også tog som kommer til tiden, siger Benny Engelbrecht til TV 2 Lorry. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik