Ny trafikkampagne sætter fokus på adfærd i vejkryds: Her er de gode råd

En ny kampagne fra Rådet for Sikker Trafik vil nedbringe antallet af færdselsuheld med bløde trafikanter. Derfor har de sat fokus på vejkryds - for det er ofte her, det går galt.

En ny kampagne sætter fokus på, at både bilister og cyklister orienterer sig bedre i vejkryds. Det er nemlig oftest her, ulykkerne sker, lyder det fra Rådet for Sikker Trafik Foto: Rådet for Sikker Trafik / Presse

I perioden 2014 til 2018 blev 611 cyklister i København enten dræbt eller kom alvorligt til skade i trafikken.

Sådan lyder de kedelige fakta fra Rådet for Sikker Trafik, der nu har lanceret en ny kampagne i håb om at nedbringe ulykkestallet for cyklister i blandt andet hovedstadsområdet.

De seneste måneder har der været begrænset trafik på vejene, men i takt med Danmarks genåbning af samfundet, er det også forventeligt, at både bil- og cykeltrafikken igen vil tage til.

Derfor vil antallet af trafikulykker sandsynligvis også stige, lyder forudsigelsen fra Rådet for Sikker Trafik, der nu har lanceret en ny kampagne kaldet “Brug 2 sek. mere”, som skal hindre særligt trafikulykker, hvor cyklister bliver impliceret.

Læs også I Roskilde kan cyklister nu fortsætte for rødt lys i 16 kryds

"Det er vigtigt, at man ikke bare sætter autopilot på"

Der er nemlig særligt ét sted, hvor det ofte går galt i trafikken, når det gælder uheld mellem biler og cyklister: vejkryds.

Hele syv ud af ti gange, hvor en cyklist kommer alvorligt til skade eller mister livet i en trafikken, sker det i et kryds eller en sidevej - ofte fordi den ene trafikant overser den anden eller fejlbedømmer den andens fart.

- Vi er oppe imod vaner og hverdag. Og nu, hvor landet er ved at åbne igen, så er vi alle sammen glade for, at vi skal tilbage til arbejde og ud trafikken. Og så ved vi bare, at jo flere, vi er på vejene, jo oftere sker der ulykker - og det er særligt i situationer, hvor man skal krydse hinandens veje. Derfor er det vigtigt, at man ikke bare sætter automatpilot på, men i stedet holder øje med hinanden, siger Liv Kofoed-Jensen, der er seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik, og tilføjer:

- Vi har været så gode til at passe godt på hinanden ved at holde afstand, men nu skal vi til at være tættere - også i trafikken. Og her skal vi også fortsætte den gode stil med at passe godt på hinanden.

En ny kampagne sætter fokus på, at både bilister og cyklister orienterer sig bedre i vejkryds. Det er nemlig oftest her, ulykkerne sker, lyder det fra Rådet for Sikker Trafik Foto: Rådet for Sikker Trafik / Presse

Simple råd skal nedbringe antallet af ulykker

Derfor har rådet lanceret en række gode og simple råd, som man opfordres til at følge, når man bevæger sig i trafikken - både som cyklist og bilist.

De første to råd gælder for både cyklister og bilister:

  • Afpas din fart før kryds og sideveje, så du kan nå at standse, hvis det bliver nødvendigt.

- Det handler om, at når du kører hurtigt gennem et kryds, kan du ikke nå at se lige så meget, som når du sætter farten ned og orienterer dig imens. Det giver dig større muligheder for at handle og bremse, hvis der kommer nogen ind foran dig, som du ikke har set, uddyber Liv Kofoed-Jensen.

  • Brug 2 sek. mere på at orientere dig, før du kører frem.

- Vi siger "brug to sekunder mere", for det er til at forstå. Men det skal ikke nødvendigvis tages så bogstaveligt, at man tæller til to, og så er alt ok. Vi ønsker, at man orienterer sig lidt mere grundigt, når man kører op til et kryds. Der er skal man læse trafikken bedst muligt, for det er i krydsene, at der er allerflest - både cyklister og bilister, siger seniorprojektlederen og fortsætter:

- Vi ved, at når man kører til arbejde, så har man en tendens til at tage den på rutinen. Men i krydsene er det en god idé, at man lige orienterer sig og er ekstra skarp. Vi kan se på mange af de ulykker, som sker, at de kunne være undgået, hvis man havde brugt to sekunder mere. Og det er en lille indsats, som kan gøre en verden til forskel.

  • For cyklister: Vær opmærksom på højresvingende biler, der kommer bagfra, og venstresvingende biler, der kommer forfra.

- Der er nogle typiske uheldssituationer. Det er ofte, at det går galt, når den højresvingende bilist skal dreje, mens cyklisten kører lige ud.

- I stedet for at bare at holde på sin ret og køre lige ud, så er det bedre at orientere sig grundigt og stoppe, hvis der bliver brug for det. Man er den sårbare part som cyklist - og det er nok de færreste, der synes, at det er det værd, hvis man bliver ramt, siger Liv Kofoed-Jensen.

  • For bilister: Vær opmærksom på cyklister, når du skal svinge til højre eller venstre.

- Det er det samme med omvendt fortegn. Som bilist skal du kigge dig godt over skulderen og se dig for en ekstra gang over skulderen, før du svinger til højre eller venstre, uddyber seniorprojektlederen.

Læs også Ung mand kørt ihjel: Nu bliver dødskryds lavet om

Flest dræbes eller kommer alvorligt til skade i hovedstadsområdet

Hvert år kommer cirka 500 cyklister alvorligt til skade og omkring 30 bliver dræbt i trafikken.

Mellem 2014 og 2018 blev i alt 1.177 cyklister dræbt eller alvorligt kvæstet i TV 2 Lorrys sendeområde.

Til sammenligning er tallet i samme periode for den øvrige del af Danmark som helhed 1.533 - altså blot 356 flere end i hovedstadsområdet og en del af Midtsjælland.

Læs også Ung mand kørt ihjel: Nu bliver dødskryds lavet om

Se, hvordan det fordeler sig på politikredsene i TV 2 Lorrys sendeoinråde i faktaboksen herunder. Nederst figurerer også tallene fra de øvrige politikredse.

Så mange cyklister døde i trafikken i perioden 2014-2018

Så mange cyklister blev dræbt eller alvorligt kvæstet i trafikken fordel på politikredsene:
 

  • København: 611
  • Københavns Vestegn: 189
  • Midt- og Vestsjælland: 131
  • Nordsjælland: 246
     
    • I ALT: 1.177

 

  • Bornholm: 26
  • Fyn: 236
  • Midt- og Vestjylland: 204
  • Nordjylland: 243
  • Syd- og Sønderjylland: 186
  • Sydsjælland: 146
  • Sydøstjylland: 209
  • Østjylland: 283
     
    • I ALT: 1.533

Kilde: Rådet for Sikker Trafik

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik