Ny S-togs-plan: Flere tog i myldretiden - færre om aftenen

DSB ændrer køreplanerne fra den 30. januar - og vender tilbage til en gammel kending.

Fra på mandag den 30. januar træder DSBs nye køreplaner i kraft. Og i forhold til tidligere år er der denne gang sket større ændringer end normalt.

quote Så håbet er, at det bliver mere attraktivt at køre med S-tog ved at bruge en plan, som folk kender.

DSBs informationschef, Tony Bispeskov

Helt konkret vælger DSB at gå tilbage til køreplanen fra 2014, og ifølge DSBs informationschef, Tony Bispeskov, er der en god grund til, at man har trukket en gammel kending op af hatten.

- Banedanmark har implementeret et signalsystem på Hillerød-strækningen, som gør, at vi nu har mulighed for at anvende vores tog efter en gammel køreplan, som kunderne var gladere for. Så håbet er, at det bliver mere attraktivt at køre med S-tog ved at bruge en plan, som folk kender, siger Tony Bispeskov til TV 2 Lorry.

DSB har cirka 350.000 rejsende om dagen, så der vil helt sikkert være ændringer for de flestes vedkommende.

En af de væsentligste ændringer på S-tognettet i den nye køreplan er, at langt de fleste linjer ændres.

Det betyder for eksempel at linje E erstatter linje A. Linje E kommer fremover til at køre mellem Hillerød og Køge. På samme måde erstatter linje B linje E. Linje B kommer til at køre mellem Holte og Høje Taastrup.

Hurtigere tog i myldretiderne på Farumbane

På Farumbanen erstatter linje Bx linje H i myldretiderne, og det er for at give hurtigere myldretidstog. I modsætning til linje H standser linje Bx kun ved de største stationer: Farum, Værløse, Hareskov, Bagsværd, Stengården, Buddinge, Vangede og Ryparken.

Desuden erstattes Farumbanens linje B med linje A. Det er en tilbagevenden til linjestrukturen, som den så ud indtil 2014. Skiftet indebærer, at S-togene på Farumbanen kører mellem Farum og Hundige/Solrød Strand i stedet for mellem Farum og Høje Taastrup.

Kunderne, der rejser i myldretiderne, kan med linje Bx fortsat rejse mellem Farum og Høje Taastrup uden skift.

Før pilen over stjernene - her vil ændringerne blive forklaret:

Artiklen fortsætter under grafikken med yderligere forklaring.

Flere S-tog i myldretiderne på Taastrupbanen

Når køreplanen ændres betyder der også, at linje Bx nu kører både morgen og eftermiddag, og den standser som noget nyt ved alle stationer langs Taastrupbanen. Her sigter DSB efter, at der skal være en 7-minutters drift i myldretiderne.

Til sammenligning kører linje Bx i den nuværende plan kun mellem Høje Taastrup og Østerport og kun i morgenmyldretiden.

Fremover vil linje Bx som noget nyt køre mellem Høje Taastrup og Farum og nu i både morgenmyldretiden og i eftermiddagsmyldretiden.

Nye minuttal - og længere rejsetid

Minuttallene bliver også nye, så du skal man være opmærksom på tiderne, næste gang du skal med S-toget.

På grund af en fejl i Banedanmarks nye signalsystem har DSB lagt fem minutters længere køretid til kørslen mellem Hillerød og Jægersborg.

Banedanmark har derfor indført en restriktion for kørslen mellem Hillerød og Jægersborg, der betyder, at togene skal bruge 20 sekunder mere end normalt på at bremse, inden de standser ved stationerne. Til sammen giver det altså op til fem minutters længere rejsetid – afhængig af, hvor på strækningen kunderne rejser.

Færre tog efter kl. 20

Som noget nyt kører DSB lidt flere tog på hverdage før kl. 20.

Til gengæld kører der færre tog efter kl. 20. DSB oplyser, at de med den ændring giver Banedanmark flere muligheder for at udføre sporarbejde, uden det griber ind i og forstyrrer togdriften.

Til venstre ses S-tognettet ved weekend- og aftenkørsel, og til højre ses planen for nattog fredag og lørdag.
Til venstre ses S-tognettet ved weekend- og aftenkørsel, og til højre ses planen for nattog fredag og lørdag.

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik