Ny rapport om omstridt motorvej: Nu ser professor og politiker positivt på forlængelse

Ny rapport viser, at Frederikssundmotorvejens tredje etape er en god investering, mener trafikforsker. Trafikordfører vil tage rapporten med til kommende forhandlinger.

Der har i årevis været lange udsigter til, at man tog hul på tredje og sidste etape af byggeriet af Frederikssundmotorvejen, der for nuværende stopper brat syd for Smørum. 

Pengene til resten af motorvejen er ikke fundet - det på trods af, at selve anlægsloven blev vedtaget helt tilbage i 2009.

En helt ny VVM-redegørelse, der har til formål at vurdere de miljømæssige og samfundsmæssige konsekvenser ved at gennemføre projektet, kaster nu nyt lys over det ufærdige motorvejsprojekt.

Den første VVM-rapport om Frederikssundmotorvejen blev lavet i 2002, og i den opdaterede version, der blev offentliggjort torsdag, tages der højde for, at flere ting ser anderledes ud i dag end for snart 20 år siden. 

quote Det koster på klimakontoen, fordi man skaber mere trafik, men det er meget lidt i forhold til, hvor meget man vinder på resten

Mogens Fosgerau, trafikforsker KU

Der er således lavet nye beregninger af støjpåvirkningen på strækningen, mens også økonomien i projektet er opdateret.

Netop økonomien i projektet ser professor og trafikforsker på Københavns Universitet Mogens Fosgerau lyst på:

- Den samfundsøkonomiske forretning er meget høj. Det betyder, at projektet tjener sig selv hjem adskillige gange, siger han efter at have gennemlæst rapporten.

Ifølge Mogens Fosgerau ser projektet så godt ud, at samfundet, for hver skattekrone, vi putter i motorvejsprojektet, får seks kroner igen.

Artiklen fortsætter efter billedet...

Den første etape åbnede for trafik i december 2011 - 2. etape fra Motorring 4 til Tværvej åbnede for trafik i juli 2015.
Den første etape åbnede for trafik i december 2011 - 2. etape fra Motorring 4 til Tværvej åbnede for trafik i juli 2015.
Foto: Vejdirektoratet grafik

Han understreger derfor, at færdiggørelsen af motorvejen giver meget store fordele for trafikanter holdt op mod, hvad det koster af skattekroner.

- Det koster på klimakontoen, fordi man skaber mere trafik, men det er meget lidt i forhold til, hvor meget man vinder på resten, tilføjer trafikforskeren:

- Der er også nogle ting, man ikke regner på. Eksempelvis naturværdier i forhold til, at man lægger mere asfalt, men det her regnestykke sammenfatter rigtig mange ting, og det er meget bedre end mange andre vejprojektet, man kigger på.

Med til forhandlinger i foråret

Ligeledes positivt ser trafikordfører i Socialdemokratiet, Thomas Jensen, på rapporten.

Han var sammen med resten af partiernes trafikordførere torsdag til møde om netop nærværende VVM-redegørelse:

- Det er rigtig godt, at vi i dag har fået VVM-rapporten, som viser, det er en rigtig god samfundsmæssig investering, og at den samfundsmæssige forretning er høj. Den er blevet billigere end i tidligere forslag, og der er lavet en støjafskærmning, forklarer Thomas Jensen.

Medlem af Transportudvalget for Venstre Hans Andersen, tager også godt imod den nye rapport. 

- Jeg synes, det er rigtig positivt, at den viser, at den samfundsøkonomiske gevinst ved at lave motorvejen helt til Frederikssund er på 10,6 procent i afkast, og at vi nu kan få en motorvej til Frederikssund for under tre milliarder kroner, siger Hans Andersen til TV 2 Lorry. 

At sidste etape af motorvejen ser ud til at blive billigere end tidligere antaget, skyldes blandt andet, at man vurderer, at trafiktallene på motorvejen vil være højere, end det, man vurderede i den første VVM-redegørelse, der blev lavet for snart 20 år siden i 2002, forklarer trafikforsker Mogens Fosgerau.

Finansieringen af tredje etape af motorvejen, der skal gå fra Tværvej til Frederikssund, afventer fortsat en politisk afklaring.

Områdets bilister bruger knap 6000 timer i kø hver eneste dag på strækningen fra Frederikssund til Ballerup, har Karsten Søndergaard (V), borgmester i Egedal Kommune, tidligere sagt, hvorfor der er brug for at bygge motorvejen færdig.
Områdets bilister bruger knap 6000 timer i kø hver eneste dag på strækningen fra Frederikssund til Ballerup, har Karsten Søndergaard (V), borgmester i Egedal Kommune, tidligere sagt, hvorfor der er brug for at bygge motorvejen færdig.
Foto: Claus Bech - Ritzau Scanpix

Borgmestrene i Ballerup, Egedal og Frederikssund fra henholdsvis Venstre og Socialdemokratiet fortalte søndag til TV 2 Lorry, at de er utilfredse med, at byggeriet af resten af Frederikssundmotorvejen stadig ikke er begyndt.

De tre lokale politikere fortalte da, at de nu satser på, at den sidste del af motorvejen kan komme på den landspolitiske dagsorden under de kommende forhandlinger om infrastrukturen.

Og lige netop det håb puster Thomas Jensen til nu:

- Vi skal til foråret forhandle med fokus på investeringer i veje, togskinner og cykelstier, samt en lang række infrastrukturmæssige ting, og så tager vi en rapport som den her med til forhandlingsbordet, siger han:

- Det ser rigtig positivt ud for Frederikssundmotorvejen - og endnu mere med den her rapport - men jeg kan ikke garantere noget endnu. Det, jeg håber, er, at vi kan afslutte forhandlingerne inden sommerferien.

Transportminister Benny Engelbrecht udtaler i en pressemeddelelse, at man netop vil bringe rapporten med til forhandlingsbordet til forårets forhandlinger om infrastruktur. Om han er ligeså positiv som socialdemokratiets trafikordfører, nævner han ikke.

Fakta om Frederikssundmotorvejen

Frederikssundmotorvejen består af tre etaper på i alt 34 km, der starter ved Motorring 3 i Rødovre vest for København og slutter i Frederikssund.


Den 1. etape fra Motorring 3 til Motorring 4 åbnede for trafik i december 2011.  


I 2002 blev der udarbejdet en VVM-undersøgelse af etape 2 og 3. 


På baggrund af VMM-undersøgelsen fra 2002 vedtog Folketinget i 2009 en anlægslov for 2. og 3. etape. Loven indeholdt desuden anlæg af Tværvej, som motortrafikvej mellem Kildedalsvej og den eksisterende Frederikssundmotorvej. 


2. etape fra Motorring 4 til Tværvej åbnede for trafik i juli 2015.


Kilde: Vejdirektoratet


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik