Ny rapport: Biltrængsel stiger voldsomt i hovedstadsområdet

Hvis du tror trafikken på de københavnske veje er slem nu, så bare vent. Den bliver meget værre, spår ny rapport.

En ekspertgruppe har netop udarbejdet rapporten: Fremtidens mobilitet, for transportministeriet, og det er ikke specielt opmuntrende læsning. 

I København vil trængslen stige med 149 procent og i forstæderne vil den stige med 65 procent i 2030. 

quote Det er en af de allervigtigste samfundsopgaver, at få styr på infrastrukturen i hovedstadsområdet.

Rasmus Jarlov, transportordfører, kons.

Det er øget velstand og befolkningsvækst, der får mængden af biler til at vokse voldsomt - og det er en udvikling, som er svær at bremse.

- Jeg tror aldrig, at man kan løse problemet med den stigende trængsel på vejene, når urbaniseringen forsætter og vi køber flere biler, fordi vi får flere penge. Man kan gøre forskellige ting for at afhjælpe det. Man kan selvfølgelig bygge flere veje. Man kan udbygge den kollektive trafik, for at aflaste vejene. Man kan afvikle trafikken ved at styre trafiklys smartere osv. Det kan alt sammen hjælpe, men det kan ikke løse problemet, siger trafikforsker, Mogens Fosgerau fra Københavns Universitet.

Skal betalingsringen genoplives?

Mogens Fosgerau har siddet med i den ekspertgruppe, som har udarbejdet rapporten, og han påpeger, at jo større trængslen bliver, desto større gevinst for samfundet vil det være, at lave kørselsafgifter for bilisterne. Han mener, at tiden er moden til en betalingsring. 

- Ja, i en smartere udgave end den tidligere. Selvkørende biler vil i fremtiden være GPS-styret, så man behøver ikke at etablere omfattende betalingsanlæg. Kørselsafgifter vil fjerne noget, som er total spild, nemlig bilkøerne, og erstatte det med penge i statskassen, der kan bruges til noget andet, siger Mogens Fosgerau til TV 2 Lorry.

Nej til betalingsmur

Transportminister Ole Birk Olesen har ikke ønsket at kommentere rapportens konklusioner.

Men de to andre regeringspartier, Venstre og de konservative, er dybt bekymret over udviklingen, men de ønsker ikke en betalingsring.

 - Betalingsmuren for mig er stendød. Vi bliver nød til at finde nogle andre løsninger og i øvrigt betaler bilisterne rigeligt i forvejen, siger Venstres medlem af transportudvalget, Hans Andersen.

Han mener, at de rigtige løsninger er færdiggørelsen af både Frederikssunds- og Hillerødmotorvejen. Samtidig skal der bygges en havnetunnel i København, som skal være brugerbetalt. Og mere metro burde også stå på to do-listen, i følge Hans Andersen.

Mange løsningsmuligheder, men også delte meninger.

De konservative tilslutter sig disse løsninger, men mener stadigvæk ikke, at det er nok for at imødekomme den stigende trængsel. De mener, at en ny infrastrukturaftale er vejen frem.

- I 2009 lavede vi en stor aftale om infrastrukturen i Danmark. De fleste af de projekter er nu færdig eller ved at blive sat i gang. Nu er det tid til at vi tager en ny runde, så vi kan få investeret i ny infrastruktur, så trafikken også om 15 år kan fungere. Det er en af de allervigtigste samfundsopgaver, at få styr på infrastrukturen i hovedstadsområdet, siger de konservatives transportordfører, Rasmus Jarlov, til TV 2 Lorry.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik