Ny millioninvestering skal sikre Øresundsbroen mod fremtidens stormfloder

Klimaforandringer, stigende have og risikoprognoser er årsagerne til, at Øresundsbroen nu vil styrke stormflodssikringen yderligere ved forbindelsen.

Risikoen er ikke stor, men den er der.

Sådan lyder meldingen fra Øresundsbroens anlægsdirektør, Bengt Hergart, når snakken falder på risikoen for, at tunnelen på Øresundsforbindelsen oversvømmes.

- Risikoen for at en stormflod oversvømmer tunnelen er meget lille, men hvis den gør, vil det få enorme konsekvenser, siger anlægsdirektøren.

Og derfor har konsortiet bag forbindelsen nu valgt at investere 60 millioner kroner til yderligere stormflodssikring af både Peberholm og Kastrup Halvø over de næste seks år, skriver Øresundsbroen i en pressemeddelelse.

Hurtige klimaforandringer og ildevarslende fremtidsprognoser

Da Øresundsbroen blev bygget, blev tunnelen, som udgør den første tredjedel af forbindelsen, når man kører fra Danmark mod Sverige, sikret mod såkaldte tusind-årshændelser.

Dengang blev det vurderet, at beskyttelsen var rigeligt til at sikre broen og tunnelen mod elementernes rasen.

Nye fremtidsprognoser ser dog markant anderledes ud i dag, og viser en øget risiko for kraftige oversvømmelser i Øresund sammenlignet med forventningerne, da broen blev bygget.

– Øresundsforbindelsen har fortsat generelt et meget stærkt værn, herunder mod stormflod. Men gennem vores nye investeringer støder vi på nye klimaprognoser og tager derfor yderligere højde for en situation som kraftig stormflod, hvor alle elementer er imod os, såsom vindretning og hvis der opstår bølger, siger Christian Tolstrup, projektleder på Øresundsbroen.

Uoverskuelige konsekvenser ved oversvømmelse

Hvis det skulle gå så galt, at Øresundstunnelen en dag blev oversvømmet, er konsekvenserne ifølge broen selv ganske uoverskuelige.

I et sådant tilfælde vil broen skulle lukkes i mindst et år. Reparationsomkostningerne alene vurderes til at beløbe sig til omkring fire milliarder kroner, mens de samfundsøkonomiske omkostninger vil være langt større.

En del af de områder, som kan påvirke Øresundsforbindelsen, når det gælder stormfloder, ligger dog udenfor Øresundsbro Konsortiets ansvar, og derfor samarbejder man med de omkringliggende kommuner, Københavns Lufthavn, DSB og Sund & Bælt om fælles løsninger for fremtiden.

Her ses en del af de stomflodssikringer, man vil gennemføre ved Øresundsbroen de kommende år.
Her ses en del af de stomflodssikringer, man vil gennemføre ved Øresundsbroen de kommende år.
Foto: Øresundsbroen

Mure og volde

De 60 millioner, der bliver afsat til stormflodssikring nu, skal blandt andet bruges til at etablere volde og mure ved tunnelåbningerne, jernbaner og teknisk udstyr på både Peberholm og Kastrup Halvø.

Den nye stormflodssikring indeholder flere dele, som både skal beskytte anlægget ved stormflod med og uden bølger.

Ved Kastrup-halvøen skal der eksempelvis etableres en 900 meter lang vold, mens der på Peberholm skal anlægges to mindre volde og én længere.

De tiltag, som Øresundsbroen står bag, forventes at være afsluttet i 2025.

- Vi er allerede i fuld gang med implementering af alle tiltag i programmet. I 2025 planlægger vi at være færdige med denne fase, men derefter er det et arbejde, som hele tiden skal revideres for at opretholde en robust og holdbar bro, siger Christian Tolstrup.

Øresundsbroen fejrede 20 års jubilæum i juli måned 2020 og er dermed knap 22 år gammel.

Fakta: Stormflodsprogrammet

• Der er afsat 60 millioner kroner i Øresundsbrons investeringsbudget til stormflodssikring af Øresundsforbindelsen, dvs. projekter på både Peberholm og Kastrup-halvø.


• Fremtidsprognoserne for stormflod i Øresund har ændret sig markant, siden Øresindsforbindelsen blev bygget. Dette har resulteret i, at Øresundsbro Konsortiet har taget initiativ til at starte stormflodsprogrammet med det formål at højne beskyttelsen mod stigende vandstand.


• Målsætningen er, at Øresundsforbindelsen skal beskyttes mod stormflod, der svarer til en såkaldt tusindårshændelse. I takt med at prognoserne er blevet justeret, har stormflodsprogrammet til formål at opretholde beskyttelsen mod en tusindårshændelse, gennem et styrket værn.


• Flere projekter indgår i stormflodsprogrammet. Det drejer sig om alt fra forundersøgelser til etablering af volde, forhøjede murer og at bygge andre former for beskyttelse. Ved tunnelmundingen på Kastrup-halvøen anlægges en 900 meter lang vold, og på Peberholm er der planlagt to mindre volde og en længere ud til tunnelen.


• Øresundsbron deltager også i et samarbejde med andre aktører om yderligere stormflodstiltag på Kastrup-halvøen.


• De stormflodstiltag som Øresundsbron står for, skal være afsluttet i 2025.


Kilde: Øresundsbroen

Voldsommere vejr og stigende vandstand gør, at volde omkring tunnellen skal bygges større

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik