Ny lov giver kommunerne ret til at stoppe kaos med el-løbehjul

Et flertal i Folketinget har tirsdag vedtaget transportminister Benny Engelbrechts lovforslag, som skal være med til at sikre, at det er slut med el-løbehjul, der roder i gadebilledet.

El-løbehjul, der flyder i gadebilledet, har over det seneste år udviklet sig til en stadigt større hovedpine for en række kommuner landet over. Især i Københavns Kommune har udlejningen af løbehjul medført mere eller mindre kaotiske tilstande.

For at komme problemet til livs fremsatte transportminister Benny Engelbrecht tidligere på året et lovforslag, der skulle hjælpe kommunerne med, at håndtere løbehjulene - et lovforslag som tirsdag er blevet vedtaget af et flertal i Folketinget.

quote Nu må vi se, hvordan loven kommer til at virke i praksis.

Ninna Hedeager Olsen (EL), teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune.

Helt konkret får kommunerne lovhjemmel til at beslutte, om udlejede el-løbehjul er ønsket i den enkelte kommune eller ej, og hvor mange der i givet fald er plads til i byen.

- Jeg er glad for, at et flertal af Folketingets partier er enige med mig i, at kommunerne skal have de redskaber, der skal til for at sikre, at udlejningsløbehjul ikke står henkastet i gaderne til stor gene for andre, siger transportminister Benny Engelbrecht i en pressemeddelelse.

Desuden vil det være op til den enkelte kommune at indgå aftaler med de forskellige operatører, som står for udlejning af el-løbehjul, så de sammen kan fastlægge vilkårene for, hvor el-løbehjul må benyttes, og dermed også hvor de ikke må stå. 

- Lige siden de første udlejningsløbehjul ramte byerne, har der været tvivl i kommunerne om, hvordan de skal administrere dem i forhold til gældende regler. Med vedtagelsen af denne lov skabes der klarhed til gavn for borgerne, siger Benny Engelbrecht i en pressemeddelelse.

Kommuner kan fjerne løbehjul

Dermed får Københavns Kommune også mulighed for at gennemføre den politiske beslutning om at løbehjulene ikke længere må stå på kommunale arealer i Indre By og de indre brokvarterer, som Borgerrepræsentationen vedtog den 8. oktober.

Teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, Ninna Hedeager Olsen (EL), glæder sig over, at transportministeren og Folketinget har lyttet til den kritik, de rhar været.

- Når udlejningsløbehjul flyder på fortovene, er det til stor gene særligt for byens ældre og mennesker med handicap eller nedsat syn. Nu må vi se, hvordan loven kommer til at virke i praksis, og hvis den ikke viser sig at være effektivt nok, håber jeg, at ministeren igen vil være lydhør over for yderligere justeringer, siger Ninna Hedeager Olsen i et skriftligt svar til TV 2 Lorry.

Kommunerne vil desuden få mulighed for at fjerne de el-løbehjul, der ikke står parkeret, som de skal. Ved fjernelse af el-løbehjul kan kommunen opbevare dem og udlevere dem mod betaling af et gebyr, som skal dække kommunens udgifter til transport, opbevaring og administration.

Her må løbehjulene ikke længere stå.
Her må løbehjulene ikke længere stå.

Firmaer ville imødekomme politikere

Problemer og parkeringskaoes med el-løbehjul har igennem en længere periode fået de københavnske politikere på krigsstien. Inden beslutningen i Borgerrepræsentationen den 8. oktober forsøgte el-løbehjulsudbyderne sig med flere forslag, der blandt andet skulle sikre færre løbehjul i Indre By.

Fra starten af oktober var det således ikke længere muligt at parkere et el-løbehjul fra firmaerne Lime, Tier og Voi i Middelalderbyen i København. Hvis man alligevel gjorde det, ville lejetiden tikke videre, og man ville som bruger således se frem til en større regning fra el-løbehjulsfirmaerne.

Samtidig begrænsede firmaerne mulighederne for parkering af løbehjul på Vesterbro, Nørrebro, Østerbro, Christianshavn og Amager ved at indføre virtuelle parkeringszoner.

Elløbehjulsfirmaerne tilbød ligeledes at indsætte en såkaldt parkeringspatrulje i København, der skulle rejse væltede løbehjul og stille dem pænt, hvis de for eksempel blokerede fortovet.

"En stor succes i København"

Dagen efter Borgerrepræsentationens beslutning udsendte elløbehjulsudlejerne Voi, Lime og Tier et fælles opråb, hvori de gjorde udtryk for, at de var både skuffede og triste over, at et, at el-løbehjul ikke længere må stå på kommunale arealer i Indre By.

Firmaerne mener, at beslutningen er for hård, og at kommunen ikke har ønsket en dialog om et kompromis.

- Elløbehjulsudlejningen har været en stor succes i København, så jeg synes, at det er ærgerligt, at vi ikke kan finde en anden løsning end den her, der de facto er et forbud mod elløbehjulene i Indre By, sagde August Svedenstedt, der er landechef i Tier, den 9. oktober.

Elløbehjul til udlejning fra gaden kom til Danmark i 2019. De har siden da været stærkt omdiskuterede. Flere har klaget over, at de fylder i gadebilledet og irriterer cyklister og fodgængere, mens de også har været skyld i en del ulykker.

I 2019 kom knap 300 til skade i ulykker med elløbehjul, skrev fagbladet Ingeniøren i januar.

Kort om den nye lov

•Loven omhandler såkaldte ”free floating-koncepter”, som er kendetegnet ved, at der ikke er et fast udlejningssted for køretøjet, men at kunden snarere kan placere køretøjet frit efter endt brug.


•Kommunerne beslutter selv, om udlejningsløbehjul må stå på kommunens områder med henblik på udlejning.


•Hvis kommunerne vil tillade, at udlejningsløbehjul står placeret med henblik på udlejning på kommunens område, kan kommunen fastsætte et loft over hvor mange.


•Udlejningsoperatører må ikke placere deres løbehjul før der er indgået en aftale med kommunen.


•Kommunerne får hjemmel til – på udlejerens regning – at fjerne løbehjul, som ikke står korrekt parkeret, når de står placeret med henblik på udlejning.


•Loven træder i kraft d. 1. januar 2021.


Kilde: Transportministeriet 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik