Ny coronahotline har fået travlt: Hvis du er syg, så er du syg

Der har været hektisk aktivitet ved telefonerne på Region Hovedstadens nye telefonlinje, der skal aflaste akuttelefonen 1813 for spørgsmål om coronavirus.

1813 aflastes markant af ny corona-hotline. Foto: NILS MEILVANG/Ritzau Scanpix

Siden i mandags har akuttelefonen 1813 været suppleret af en særlig telefonlinje, hvor man kan få svar på spørgsmål om covid-19-virussen, og det har foreløbig været en stor succes.

Region Hovedstadens Akutberedskab oplyser til TV 2 Lorry, at de seneste tal fra torsdag viser, at næsten halvdelen af de 4.377 indgående opkald til 1813 denne dag handlede om corona. Derfor blev de i stedet håndteret af den særlige hotline, der dermed kan aflaste den almindelige akuttelefon betragteligt.

- Der kan kun være 75 i kø til os af gangen, og der har bare været fyldt op hele tiden. Der har virkelig været tryk på, siger sygeplejerske Kaspar Cort Madsen.

Læs også Regeringen lukker grænsen for at stoppe coronavirus

Til daglig arbejder han med digitalisering og Sundhedsplatformen og har altså ikke direkte patientkontakt. Men som alle andre på den akut oprettede coronahotline er han sprunget til fra helt andre opgaver for at gøre en forskel i denne ekstraordinære situation.

- Selvom jeg sidder med IT og har gjort det ret længe, så er jeg jo i bund og grund stadig sygeplejerske. Jeg kan ikke gå ud og tage mig af patienter i plejen, for det har jeg været væk for længe til. Men her kunne jeg træde til og hjælpe med at informere patienter og brugere, og det gav god mening for mig, forklarer Kaspar Cort Madsen, der sammen med kollegerne altid har en infektionsmedicinsk bagvagt, de kan sparre med.

Har du spørgsmål om corona?

  • Start med at se, om du kan finde svar på coronasmitte.dk.
  • Hvis du bor i Region Hovedstaden, kan du ringe 1813 og blive stillet videre til den særlige corona-hotline.
  • Bor du ikke i Region Hovedstaden, kan du i stedet ringe til den nationale corona-hotline på 70 20 02 33.

”Hvis du er syg, så er du syg”

Når borgere i Region Hovedstaden ringer 1813, får man som det første mulighed for i stedet at vælge at blive stillet videre til coronahotlinen, hvis ens henvendelse er med spørgsmål om den omfangsrige pandemi.

Den nye telefonlinje betjenes fra Herlev Hospital, og siden åbningen mandag eftermiddag er antallet af opkald kun gået én vej. Fra 390 henvendelser mandag til 1.429 opkald tirsdag, 1.888 onsdag og torsdag med 2.058 opkald.

- Det har været rigtig svært for mange at gennemskue, hvornår man var i smittefare, og hvornår man skulle gå i karantæne. Nogle har været bekymret, blot fordi de har været med metroen eller kørt en tur med bussen. Andre har spurgt, hvad de gør i forhold til deres kolleger, hvis de muligvis selv kunne være smittede, siger Kaspar Cort Madsen om de hyppigste spørgsmål.

Læs også Ungerne hjemme i 14 dage: Sådan bliver det en fest

Hvilket råd har du givet flest gange?

- Hvis du er syg, så er du syg. Om det er corona eller noget andet, så bliv hjemme. Folk har åbenbart en tendens til at gå på arbejde, også selvom de er syge. Det kan være med gode intentioner, men er også en misforstået loyalitet over for arbejdspladsen, hvis man møder op for at løfte sine opgaver, men så lægger fire kolleger syge, forklarer sygeplejersken, der igen er på vagt for at besvare spørgsmål om coronavirus lørdag aften.

Corona-hotlinen bemandes døgnet rundt med op til ti medarbejdere af gangen. Hvis det vurderes, at en borger i den anden ende af røret har brug for lægehjælp, kan man fra hotlinen stille vedkommende retur til 1813, forrest i køen.

Anbefaling om corona fra Region Hovedstadens Akutberedskab 

  • Hvis du er rask - beskyt dig selv for at beskytte andre.
  • Hvis du har hoste, let feber eller forkølelse - bliv hjemme indtil du er rask.
  • Hvis du har problemer med vejrtrækning, forværring af symptomer eller er syg over flere dage - ring til lægen.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik