Nu træder de nye togkøreplaner i kraft – det betyder de for dig

Køreplanerne for 2022 indfases søndag og mandag. De indeholder mange ændringer for togtrafikken i hovedstadsområdet.

Togpendlere i hovedstadsområdet skal fra i dag skænke deres pendlermønstre en ekstra tanke, for måske er der kommet ændringer på netop deres strækninger.

Søndag og mandag implementerer DSB og lokaltogene nemlig de nye køreplaner for togtrafikken i 2022.

Disse byder på en del nye tiltag – især i hovedstadsområdet.

Vi går i dybden med dem alle sammen lidt længere nede i artiklen, men hvis du har for travlt til at nærstudere ændringerne, så er de fem vigtigste nyheder her:

  • Kystbanen får flere afgange
  • Til gengæld går færre af dem i retning mod lufthavnen og Sverige
  • Ellokomotiverne indsættes på Sydbanen, som derfor får hurtigere rejsetider
  • Færre fjerntog kører til og fra Københavns Lufthavn
  • Der er nærmest ingen ændringer for S-togene

Søndag den 12. december træder den nye køreplan i kraft for fjern-, regional- og lokaltogene. S-togenes nye køreplan træder i kraft mandag den 13. december.

Vi har samlet en oversigt over ændringerne i forbindelse med de nye køreplaner, som påvirker togtrafikken i TV 2 Lorrys sendeområde.

Læs med herunder:

Kystbanen: Afgange hvert kvarter – men slut med lufthavns- og Sverige-tog fra Helsingør

DSB introducerer såkaldt kvartersdrift for de fleste kunder på Kystbanen, hvor togene til og fra Helsingør kører hvert kvarter i dagtimerne i stedet for hvert 20. minut som tidligere


Til gengæld vil togene til og fra Nivå fremover køre hver halve time mod hvert 20. minut.


Samlet set betyder det fortsat seks tog i timen på Kystbanen, dog flere hurtigtog til gavn for de seks større stationer med cirka 75 procent af kunderne, mens der vil være færre afgange til de fire mindre stationer med 25 procent af kunderne.


En stor ændring i forhold til den gamle køreplan er, at togene fra Helsingør fremover ikke kører i retning mod Sverige, men i stedet fortsætter mod Roskilde og i nogle tilfælde Næstved. Det sker blandt andet via et stop ved RUC, så studerende bosat langs Kystbanen lettere kan komme til universitetet.


Det betyder dog også, at der ikke længere går direkte Kystbanetog fra Helsingør til hverken Københavns Lufthavn eller Malmø.


I stedet er det Nivå-togene, der en gang i timen kører til Sverige via lufthavnen. Der vil fortsat være tre tog til Sverige i timen – og seks i timen i Myldretiden – men forskellen er nu, at de fleste af disse vil køre fra Østerport.


Men hvorfor disse ændringer i forhold til Sverige? DSB forklarer, at mange af forsinkelserne på Kystbanen historisk set har været nogle, som togene har haft med sig fra Sverige.


Det er derfor politisk besluttet at adskille regionaltogstrafikken på Kystbanen og på Øresundsbroen i et forsøg på at opnå en mere stabil togdrift med færre forsinkelser og aflysninger.


Du kan læse mere om DSB’s ændringer på Kystbanen her.

Sydbanen: Slut med dieseltogene – ind med flere og hurtigere tog

Der er tre gode nyheder til pendlerne på Sydbanen mellem København H og Næstved eller Nykøbing Falster:


For det første tages det nye dobbeltspor på Falster i brug, og DSB sætter de nye ellokomotiver i drift på den nye strækning mellem Næstved, København H og Helsingør. Det betyder samtidig et farvel til de gamle diesellokomotiver.


For det andet bliver togdriften hyppigere og hurtigere. Der kommer flere afgange sydfra til Roskilde, København og som noget nyt direkte til Nordsjælland via Kystbanen. Samtidig bliver rejsetiden sydfra ind til København kortere. Kommer man helt nede fra Nykøbing Falster til København, bliver turen nu 14 minutter hurtigere end tidligere.


For det tredje – og det er måske den bedste nyhed – er der en miljømæssig gevinst. Ved at overgå til ellokomotiverne reduceres udledningen af CO2 – ifølge DSB vel at mærke - med 27.000 tons om året, mens udledningen af partikler fra togdriften bliver også reduceret med 60 procent. Samtidig oplyser DSB, at de nye lokomotiver blot støjer halvt så meget som de gamle.


Så der er også gode nyheder til naboerne.


Du kan læse mere om DSB’s ændringer på Sydbanen her.

Togdriften til og fra Københavns Lufthavn: Færre InterCity-tog

Den nye køreplan betyder, at færre InterCity-tog kører til og fra Københavns Lufthavn. Det sker, fordi InterCity-togene fra Aarhus eller Aalborg fremover kører til Københavns Hovedbanegård i stedet.


InterCityLyn-togene kører dog fortsat hele vejen ud til lufthavnen.


Der køres fortsat seks regionaltog i timen mellem Københavns Hovedbanegård og Københavns Lufthavn.


Du kan læse mere om DSB’s ændringer på her.

Regionaltog på Sjælland: Især ændringer omkring Roskilde

På hverdage introducerer DSB regionaltog fra Slagelse via Roskilde til CPH Lufthavn uden stop på København H, som undervejs stopper i blandt andet Trekroner, Høje Taastrup og Ørestad. Med denne manøvre forkortes rejsetiden til CPH Lufthavn med cirka 10 minutter.


Beboere i Trekroner og Hedehusene vil også mærke ændringer. For Trekroner indfører DSB afgange hvert kvarter i dagtimerne. For Hedehusene forlænges halvtimesdriften med to timer i de sene aftentimer samt i weekenderne. Det sker med tog, der som før omtalt nu kører helt til Helsingør via København.


Som følge af beslutningen om at adskille trafikken til og fra Sverige og trafikken på Kystbanen, er der ikke længere direkte tog mellem Tårnby, Ørestad og Helsingør. Skal man rejse mellem de punkter, kan man skifte på Nørreport, der bliver et knudepunkt for strækningerne.


Du kan læse mere om DSB’s ændringer på her.

Lokalbanerne i Nordsjælland: Ny station tages i brug

Det er dog ikke kun DSB, der foretager ændringer denne weekend.


Gribskovbanen, der er en af de fem nordsjællandske lokalbaner, tager således en ny station i brug.


Troldebakkerne hedder den, og den er placeret i den nye bydel af samme navn lige nord for Helsinge, oplyser Lokaltog, selskabet der driver lokalbanerne i Nordsjælland.


Samtidig tilpasses køreplanen på strækningen Lille Nord (mellem Hillerød og Helsingør), så denne flygter bedre med Kystbanens nye køreplaner med hyppigere togafgange.

S-tog: Ikke meget nyt under solen

Og nu til S-togspendlerne. Her er nyheden, at der stort set ingen nyheder er at finde i den nye køreplan.


Den nye køreplan giver dog et par minutjusteringer på nogle af linjer, så derfor anbefaler DSB, at man tjekker op på sine pendlervaner via Rejseplanen.


For de bosiddende i Vinge er der dog en lille nyhed, da nye afgangstider for linje C betyder, at der nu standses i både Kildedal og Vinge i dagtimerne, hvilket betyder, at afgangstiderne fra Vinge rykker cirka 10 minutter. Hver andet linje C-tog vil også springe både Kildedal og Vinge over.

_

_


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik