Nu tegner der sig et flertal for at bygge Frederikssundmotorvejen færdig

En ny rapport - en såkaldt revideret VVM-redegørelse - puster nyt liv i håbet om, at Frederikssundmotorvejens sidste etape snart kan blive en realitet - efter i årevis at være blevet udskudt.

Det fremgår af rapporten, at motorvejen er blandt de mest indbringende større, fremtidige vejprojekter i Danmark, og at en færdiggørelse af vejen vil have en samfundsøkonomisk forrentning på hele 10,6 procent.

Ifølge trafikforsker Mogens Fosgerau fra Københavns Universitet vil projektet decideret tjene sig selv hjem flere gange.

Samtidig kan der nu anes et flertal på Christiansborg for motorvejsbyggeriet. Redegørelsen vækker således begejstring hos både Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og SF, mens Enhedslisten og Radikale Venstre ikke ligefrem klapper i hænderne.

Det viser en rundringning, som TV 2 Lorry har lavet. 

quote Vi kan jo ikke blive ved med at udskyde. Det er en elastik, der bliver strukket ud.

Hans Kristian Skibby, trafikordfører Dansk Folkeparti

Det ventes, at regeringen inden længe indkalder Folketingets partier til forhandlinger om fremtidige investeringer i infrastruktur, og i den forbindelse sagde Thomas Jensen, transportordfører for regeringspartiet, Socialdemokratiet, torsdag til TV 2 Lorry, at han ville tage redegørelsen med til netop disse forhandlinger og:

- Det ser rigtig positivt ud for Frederikssundmotorvejen - og endnu mere med den her rapport - men jeg kan ikke garantere noget endnu. Det, jeg håber, er, at vi kan afslutte forhandlingerne inden sommerferien, lød det da.

Men Thomas Jensen er altså langt fra den eneste, der ser positivt på færdiggørelsen af Frederikssundmotorvejen inden for en overskuelig tidsramme. I koret af begejstrede transportordførere istemmer også medlem af Transportudvalget for Venstre, Hans Andersen:

- Jeg synes, det er rigtig positivt, at den viser, at den samfundsøkonomiske gevinst ved at lave motorvejen helt til Frederikssund er på 10,6 procent i afkast, og at vi nu kan få en motorvej til Frederikssund for under tre milliarder kroner, siger Hans Andersen til TV 2 Lorry.

Træt af at vente

Venstre og Socialdemokratiet bakkes op af Konservative, hvis transportordfører, Niels Flemming Hansen, udtaler:

- Jeg vil gerne se det samlede udspil, som vi arbejder på og frem for alt se, hvad er der af penge. Men det er klart med en forrentning på over ti procent, så står Frederikssundsmotorvejen højt på min liste.

Anlægsloven for Frederikssundmotorvejen blev vedtaget for 12 år siden, men på trods af det er motorvejen kun nået til Tværvej ved Smørum - og transportordfører Hans Kristian Skibby fra Dansk Folkeparti er mildest talt træt af at vente.

- Vi kan jo ikke blive ved med at udskyde. Det er en elastik, der bliver strukket ud. Hvis man virkelig ønsker at investere penge i infrastruktur, så synes jeg, man skal se på mobiliteten, og hvad motorvejen her giver af miljømæssige fordele. Det siger næsten sig selv, vi skal have det sidste stykke med, men lad os nu komme i gang, lyder det.

Den første etape åbnede for trafik i december 2011 - 2. etape fra Motorring 4 til Tværvej åbnede for trafik i juli 2015. Tredje etape ser nu ud til at kunne åbne tidligst om 10 år - hvis ikke mere.
Den første etape åbnede for trafik i december 2011 - 2. etape fra Motorring 4 til Tværvej åbnede for trafik i juli 2015. Tredje etape ser nu ud til at kunne åbne tidligst om 10 år - hvis ikke mere.
Foto: Vejdirektoratet grafik

Hans Kristian Skibby siger, at redegørelsen ikke har ændret noget for ham, men medgiver, at selvom han har kæmpet i årevis for at få Frederikssundmotorvejens sidste etape gjort helt færdig, så kan den nye redegørelse give det sidste skub og få processen ordentligt i gang:

- Vi ved, det er presserende i forhold til byernes trivsel. Den tætte trafik, der typisk løber ind og ud af Hovedstadsområdet vil vi gerne have til køre mere gnidningsfri, og kan vi løsne op for det mere samlet set, så har jeg svært ved at se, at vi skal vente længere på at få startet det her op, siger han.

Kan trække flere biler ind i København

Også SF ser positivt på motorvejsprojektet, omend partiet principielt kæmper mere for at styrke den kollektive trafik:

- Det, der står øverst på SFs liste, er, at vi får styrket den kollektive transport og cyklismen. Men dermed ikke sagt at vi ikke vil være åbne overfor det her projekt. Jeg synes i hvert fald, det er et af de mere positive motorvejsprojekter, der ligger på paletten, siger Anne Valentina Berthelsen, der er transportordfører i partiet.

quote Det er skræmmende, hvor meget trafik, man forventer, at den vej vil tiltrække. På et tidspunkt må man holde op med at bygge flere veje, for der kommer bare flere biler

Rasmus Helveg, trafikordfører Radikale Venstre

En af grundene til, at forrentningen af motorvejsprojektet er så høj, som den er, er, at trafikken mellem Frederikssund og København er steget meget siden den seneste VVM-undersøgelse blev lavet i 2002.

Netop det skræmmer Radikale Venstres trafikordfører, Rasmus Helveg.

Det er hans store bekymring, at færdiggørelsen af Frederikssundmotorvejen vil få trafiktallene til at stige endnu mere.

- Jeg bliver jo skræmt, når jeg ser, hvor stort et trafikspring, der er i den rapport. Trafikken er eksploderet siden den rapport, man så for snart 20 år siden. Det er skræmmende, hvor meget trafik, man forventer, at den vej vil tiltrække. På et tidspunkt må man holde op med at bygge flere veje, for der kommer bare flere biler, siger han.

Finansieringen af tredje etape af motorvejen, der skal gå fra Tværvej til Frederikssund, afventer fortsat en politisk afklaring.
Finansieringen af tredje etape af motorvejen, der skal gå fra Tværvej til Frederikssund, afventer fortsat en politisk afklaring.
Foto: Claus Bech - Ritzau Scanpix

Rasmus Helveg ønsker at se projektet i sammenhæng med den samlede infrastruktur, når redegørelsen bringes til forhandlingsbordet til foråret. Faktisk ønsker han en overvejelse af, hvorvidt der overhovedet skal bygges flere motorveje i københavnsområdet.

Risikoen ved Frederikssundmotorvejen er, at den sender flere biler ind i København og giver flere biler og mere trængsel, siger han.

- Jeg er ikke imod den, men jeg tror, den kommer til at forværre problemerne, hvis den får flere fra Frederikssund til at tage bilen ind til byen. Der er ikke afstemning i morgen, så jeg har tid til at tænke mig grundigt om. Alle, der bor langs vejen vil have den, men spørgsmålet er, om den er god for helheden, og det er jeg i tvivl om lige nu, siger Rasmus Helveg.

Der er rigtigt nok ikke afstemning om motorvejens fremtid i morgen, men hvis der var, er Rasmus Vestergaard, trafikordfører for Enhedslisten, slet ikke i tvivl om, hvad han ville stemme:

- Nej tak. Det er ikke det, der ligger først på vores prioritetsliste, vi vil hellere bruge pengene på kollektiv trafik.