Nu kører bus 1A rundt med et protestbanner mod sig selv

Borgergruppen Bevar 1A har købt bannerpladser på netop Movias bus 1A, hvis rute blev omlagt i december. Nu kører bussen rundt med en protest mod sig selv.

01:51

Borgergruppen Bevar 1A har købt bannerpladser på netop Movias bus 1A, hvis rute blev omlagt i december. Nu kører bussen rundt med en protest mod sig selv Video: Lars Möser/Privatfoto

De kommende fire uger kører fire busser på Movias linje 1A mellem Hellerup og Avedøre rundt med et banner, der protesterer mod buslinjen selv.

”Giv os den gamle rute 1A tilbage”, står der på det brede banner langs bussens venstre side ledsaget ikoner fra Rejseplanens univers, der skal forestille en vældig kompliceret rejse med offentlig transport.

Bag banneret står borgergruppen Bevar 1A, der siden omlægningen af buslinjens rute trådte i kraft i oktober har råbt op om konsekvenserne af dette.

Læs også Borgere kæmper for omlagt buslinje med busreklame: "Giv os den gamle rute tilbage"

- Nu er vi så 3200 mennesker mener, at denne her rute er omlagt med hovedet under armen. Og det er det, vi gerne vil vise med de her bannere, siger Thomas Dinsen, der oprettede gruppen tilbage i starten af 2018, der det stod klart, at buslinjen ville blive ændret.

De mange pendleres utilfredshed bunder i, at ruten for buslinjen især har ændret sig på tre punkter.

03:29

Indslag fra oktober 2019: Udsigten til ny rute for linje 1A vækker pendlernes harme. Foto: Rasmus Gerner

Luk video

Mens 1A tidligere kørte til og fra Klampenborg, er den nordlige endestation nu Hellerup. Tidligere kørte bussen gennem Københavns Indre By, nu kører den i en bue vest om Indre By. Slutteligt er der utilfredshed med, at bussen nu kører via Gammel Køge Landevej og Folehaven i stedet for Vigerslev Allé og Toftegårds Plads.

- Trafikselskaberne siger jo, at grunden til, at de har omlagt ruten, er på grund af metroen. Men jeg har kigget og ledt længe, men jeg har altså stadig ikke fundet nogen metro ude i Valby, siger Thomas Dinsen med let ironisk diktion.

- Ud over det, så er der jo rigtig mange mennesker på ruten, der er blevet afskåret fra Indre By. Vi har fået henvendelser fra borgere hele vejen fra Hellerup til Hvidovre, der føler sig ramt.

Protestbannerne mod den nye rute er blevet til efter en indsamling i gruppen. Her lykkedes det hurtigt at indsamle de små 20.000 kroner, bannerne koster.

Læs også Vrede passagerer: Her svarer Movia på spørgsmål

- Selvfølgelig skal det ses som en provokation, der har til formål at råbe politikerne og Movia og DOT (Din offentlige Transport, red.) op, siger Thomas Dinsen.

Det lykkedes faktisk at samle flere penge ind til banneret, end der var udgifter. Det overskydende beløb skal bruges på en stor kage, som buschaufførerne på linje 1A vil få overrakt på fredag, fortæller Thomas Dinsen.

'Giv os den gamle rute 1A tilbage' står der påskrevet fire busser på linje 1A de kommende fire uger. Foto: Lars Möser/Privatfoto

Movia vil evaluere ruteomlægningen

Det kan måske forekomme en smule paradoksalt, at Movia lader sine busser køre rundt og reklamere for en protest mod bussen selv. Dårlig reklame, ville nogle måske kalde den slags.

Men Movias plandirektør, Per Gellert, har dog tidligere forklaret til TV 2 Lorry, at bannerne på siden af Movias busser administreres af private operatører. Så længe reklamerne overholder loven og opfylder Movias retningslinjer, vil trafikselskabet ikke afvise dem.

Læs også Fem busruter bliver sablet ned: Derfor laver Movia dem om

Og måske kan modstanden gå hen at bære frugt.

Per Gellert skriver i en mail til TV 2 Lorry:

”Vi er ikke tvivl om, at mange passagerer har været glad for 1As gamle rute, det er busreklamen og de mange henvendelser til os et klart udtryk for. Men vi kan også se, at der er rigtig mange passagerer, der kører med 1A på den nye rute. Derfor er det vigtigt, at vi får en grundig evaluering af, hvordan passagerne samlet set benytter busserne før og efter omlægninger med Nyt Bynet. Vi har allerede aftalt en proces med alle involverede kommuner, det er nemlig kommunerne, der finansierer busdriften og derfor ligger beslutningen om eventuelle justeringer også her.  Vi forventer at være klar med evalueringen i løbet af foråret."

DET SKAL DU VIDE OM LINJE 1A

Linje 1A har førhen kørt mellem Avedøre og Klampenborg St., hvor den på ruten har krydset Indre By. På Facebook brokker flere brugere sig nu over, at linje 1A er blevet ændret i forbindelse med Nyt Bynet. Kritikken lyder på, at 1A ikke længere kører gennem Indre By, og at mange rejsende må foretage flere skift for at opretholde deres vante ruter.

 

TV 2 Lorry har tidligere spurgt Movias plandirektør Per Gellert ind til omlægningen. Læs hans svar herunder:

Hvorfor har man valgt at ændre linje 1A?

Grunden til, at linje 1A ikke længere fortsætter ind gennem Indre By er, at vores beregninger viser, at vi i så fald ville miste 60-70 % af passagererne.

 

Dernæst skal der ikke køre bus lige oven på metroen, men i stedet skal A-busserne køre der, hvor der ikke er en metro. Hvis vi skulle fortsætte med at køre busserne, som de gjorde før, ville vi mangle 200 millioner kroner i kassen hvert år.

Hvad betyder ændringerne for rejsende på linje 1A?
Ændringerne betyder, at hvis man skal fra Hvidovre til Indre By, skal man fremover skifte til Cityringen ved Enghave Plads.

 

Borgere, der skal fra Hvidovre og til f.eks. Frederiksberg, Nørrebro eller Rigshospitalet, får som noget nyt en direkte rejse med linje 1A. Så borgere i Hvidovre vil nu få stor glæde af den nye rute.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik