Nu er det besluttet: Sådan kommer de nye Letbanetog til at se ud

Designet for de kommende letbanetog til Hovedstadens Letbane er blevet besluttet. De bliver grønne.

De 29 nye letbanetog, der fra 2025 skal køre Ring 3-strækningen mellem Ishøj og Lyngby, leveres af Siemens og har fået en grøn farve. Foto: Hovedstadens Letbane/Pressefoto

Der er fire flexområder i hvert letbanetog, hvor der er plads til kørestolsbrugere, cykler og barnevogne. Foto: Hovedstadens Letbane/Pressefoto

Der har været fokus på høj grad af tilgængelighed for alle i designet. Derfor er gulvet indrettet uden niveauskift, så kørestolsbrugere kan bevæge sig ubesværet rundt. Foto: Hovedstadens Letbane/Pressefoto

Hvert letbanetog består af fire vogne og har plads til omkring 260 passagerer i form af 64 faste siddepladser og cirka 198 ståpladser. Foto: Hovedstadens Letbane/Pressefoto

De nye letbanetog bliver 2,65 meter brede, 37 meter lange og 3,5 meter høje. Der er seks dobbeltdøre på hver side af toget. Foto: Hovedstadens Letbane/Pressefoto

1 af 5

Togene på hovedstadsområdets kommende letbane bliver mørkegrønne med interiør i hvidt, sort og den der blegbrune farvenuance, som du sikkert har stiftet bekendtskab med i et sommerhus engang.

Det står klart, efter transportselskabet Hovedstadens Letbane og industrikonglomeratet Siemens har lagt sig fast på det kommende design for strækningens i alt 29 tog.

Læs også 29 stop, 28 kilometer og første spadestik: Det skal du vide om Letbanen

Letbanen skal køre mellem Ishøj og Lyngby vest om København. Foto: Hovedstadens Letbane

I de kommende letbanetog af mærket Avenio har designet især haft fokus på funktionalitet, holdbarhed og høj grad af tilgængelighed for kunderne, skriver Hovedstadens Letbane i en pressemeddelelse.

- Vi er gået efter et tog, som er stabiltog effektivt, og som er nemt at vedligeholde og holde rent. Togene kører i dag i blandt andet Haag og München, men vi har tilpasset det, så det så vidt muligt passer til kundernes behov her i hovedstadsområdet, siger Rebekka Nymark, der er direktør i selskabet.

Bag Hovedstadens Letbane står en ejerkreds, der tæller Region Hovedstaden samt de 11 kommuner, som letbanen skal betjene. Her har tilgængelighed været et nøgleord.

- Vi er er meget optagede af, at letbanen bliver nem at bruge for alle. Derfor er der foretaget flere tilpasninger inde i toget, så togets standardindretning i høj grad tager hensyn til passagerer med nedsat mobilitet og særlige behov, udtaler Steen Christiansen (S), der borgmester i Albertslund Kommune.

Artiklen fortsætter efter billedet.

Der har været fokus på høj grad af tilgængelighed for alle i designet. Derfor er gulvet indrettet uden niveauskift, så kørestolsbrugere kan bevæge sig ubesværet rundt. Foto: Hovedstadens Letbane/Pressefoto

Således bliver de nye letbanetog, der er 37 meter lange og med seks dobbeltdøre i hver side, indrettet med fire flexområder, som hver er placeret lige over for en dør.

Her vil der være plads til kørestolsbrugere, barnevogne og cykler. Hvert flexområde kan huse enten en kørestol, en barnevogn eller to cykler.

Læs også Første forsinkelser rammer letbanen: Åbning udskydes til 2025

- Derudover indrettes toget med et gulv uden niveauskift, så kørestolsbrugere kan bevæge sig ubesværet rundt og til den nærmeste udgang, og barnevogne og cykler nemt kan flyttes rundt inde i toget, tilføjer Steen Christiansen.

Artiklen fortsætter efter billedet.

Der er fire flexområder i hvert letbanetog, hvor der er plads til kørestolsbrugere, cykler og barnevogne. Foto: Hovedstadens Letbane/Pressefoto

Panel har leveret inputs

For at sikre, at de kommende tog er behagelige for alle slags passagerer, har Hovedstadens Letbane haft nedsat et såkaldt tilgængelighedspanel, der består af repræsentanter fra forskellige handicap- og ældreorganisationer.

På baggrund af panelets inputs er rygstøtten til kørestolsbrugere og et antal kontakter og håndlister blevet ændret og flyttet i flexområdet, oplyser letbaneselskabet.

Læs også Letbane giver kommuner blod på tanden

- Det er selvfølgelig vigtigt, at man inddrager folk med handicap i hele processen - lige fra de allerførste planer til design, udførsel, evaluering og ikke mindst løbende opfølgning på det færdige produkt, så de også kan bruge den nye letbane på lige fod med passagerer uden et handicap, udtaler Lena Nielsen, der sidder med i Hovedstadens Letbanes tilgængelighedspanel.

Hun er selv kørestolsbruger og har især været aktiv i rådgivningen omkring flexområdet, så der er blevet sikret god plads til at manøvrere kørestole og el-scootere.

Artiklen fortsætter efter billedet.

Hvert letbanetog består af fire vogne og har plads til omkring 260 passagerer i form af 64 faste siddepladser og cirka 198 ståpladser. Foto: Hovedstadens Letbane/Pressefoto

Letbanen åbner efter planen i 2025 og kommer til at køre fra Lundtofte i Nordsjælland til Ishøj på den Københavnske Vestegn. Strækningen bliver 28 kilometer lang.

Undervejs gør letbanetogene 29 stop i en bue vest for København, indtil den omkring Brøndby kommer til at køre langs ​Køge Bugt til endestationen i Ishøj.

Blandt de 29 steder, letbanen gør holdt, finder man to hospitaler - Herlev og Glostrup - samt seks forbindelser til S-toge.

Letbanen kører gennem 11 kommuner, nemlig Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Herlev, Rødovre, Glostrup, Albertslund, Brøndby, Vallensbæk og Ishøj.

Det forventes, at den samlede pris for Hovedstadens Letbane bliver 6,2 milliarder kroner.

Hvis ikke det var nok fakta om letbanen for dig, så har vi samlet meget mere trivia om Hovedstadens Letbane i artiklen her.

De nye letbanetog bliver 2,65 meter brede, 37 meter lange og 3,5 meter høje. Der er seks dobbeltdøre på hver side af toget. Foto: Hovedstadens Letbane/Pressefoto

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik