Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard

Regionsråd vil bruge en halv milliard på at forny nordsjællandske lokalbaner.

Gribskovbanen på turen mellem Hillerød og Gilleleje. Foto: Christian Lindgren/Ritzau Scanpix

Lokalbanerne i Nordsjælland står i disse år over for særlige udfordringer på grund af slid, og de trænger til at blive fornyet.

Et bredt politisk flertal i Region Hovedstaden er derfor blevet enige om at bruge 500 millioner kroner til fornyelse af lokalbanerne i de kommende år.

- Hovedstadsregionen skal være en ansvarsfuld, grøn og innovativ metropol med høj vækst og livskvalitet i en verden i hastig forandring. Det skal være nemt at komme rundt i regionen med grønne og moderne kollektive transportmuligheder, siger regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (Soc.dem), i en pressemeddelelse udsendt af regionen.

- Derfor er jeg rigtigt glad for, at vi tager et fælles ansvar for at modernisere lokalbanerne. Skinner, broer og signalanlæg skal renoveres, overkørsler skal sikres, og der skal nye tog til Nærumbanen. Det arbejde kan vi nu sætte i gang.

Læs også Flere protester: Station på lokalbane i fare for at lukke

Pengene til lokalbanerne prioriteres i budgettet for 2020 sammen med blandt andet investeringer i genanvendelse af byggematerialer og uddannelseskompetencer hos unge.

Nye transporttiltag glæder udvalgsformand

Formand for regionens trafikudvalg Jens Mandrup (SF) er også glad for investeringerne i lokalbanerne. Han peger desuden på, at der også bliver sat kraftigt ind på at styrke en sammenhængende og kollektiv trafik – for eksempel med penge til analyser og anlæg, der skal give gode betingelser for at kombinere cykel med tog og bus.  

Informationen ved de regionale bussers stoppesteder blive også styrket ved at investere i countdown-moduler, der fortæller, hvornår den næste bus kommer.

- Med penge til busfremkommelighed, bedre trafikinformation og forbedret sammenhæng mellem de forskellige transportformer har vi også på busområdet besluttet tiltag, der vil række langt ind i fremtiden og give borgerne en god og sammenhængende kollektiv trafik, siger Jens Mandrup i pressemeddelelsen.

Læs også Flere protester: Station på lokalbane i fare for at lukke

Alle partier undtagen Dansk Folkeparti blev torsdag enige om budgettet for 2020 for Region Hovedstaden.

Budgetaftalen indeholder både budgettet for sundhedsområdet og for det regionale udviklingsområde.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik