Nabo-havn er lukket land for virksomhed

Hvert år kører 1700 tungt læssede lastbiler over den lille Kronprins Frederiks Bro i Frederikssund.

De kommer fra virksomheden HC Venslev og skal ud på en længere køretur for at komme til enten havnen i Hundested eller Holbæk.
Men faktisk kunne HC Venslev spare både veje og miljø for en masse sorte kilometer. Fem kilometer derfra ligger nemlig en havn ejet af Dong. Det eneste problem er, at HC Venslev ikke må bruge den.
For hvis de skal åbne portene for den lokale virksomhed, så skal alle andre interesserede også have lov. Det giver ingen mening, mener man hos Dong.
- Så skal vi være professionelle havnedrivere, og det ved vi simpelthen ikke noget om, siger kommunikationsdirektør Karsten Anker Pedersen.
I stedet vil Dong gerne kunne give dispensation til HC Venslev, så kun de kan bruge havnen. Men sagen har ligget længe hos Transportministeriet, og imens har HC Venslevs direktør, Lars Peter Nielsen undret sig.
- Vi har ingen bedre mulighed for øjeblikket for at vise samfundsansvar end ved at spare lokalsamfundet for en masse kørte kilometer, siger han.
Men efter P4 København er gået ind i sagen ser det endelig ud til, at der sker noget.
Transportminister Henrik Dam Kristensen åbner nemlig for, at virksomheden kan leje sig ind i den nærliggende Kyndby Havn.
- Jeg vil gerne have, at sund fornuft også kan lade sig gøre, siger han.
At der kunne være en løsning på vej, glæder både HC Venslev og Dong Energy, der ejer dele af havnen. HC Venslev vurderer, at de kan spare 150.000 kilometer om året, ved at bruge Kyndby Havn.
I første omgang vil Dong få tilladelse til at kunne leje dele af havnen ud i en forsøgsperiode på tre år.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik