Myndigheder frikender DSBFirst' dørkontrol

Der er intet galt med den procedure omkring dørlukning, som DSBFirst anvender i Nordsjælland.

To passagerers alvorlige uheld på Kystbanen i Nordsjælland ville være sket alligevel, selvom der var foregået efterkontrol, inden dørene lukkede.
      Det fastslår Trafikstyrelsen i en ny redegørelse baseret på en redegørelse fra DSBFirst og videoklip fra perronen.
      "Hvis en sikkerhedsregel er rimelig og forståelig, er der grænser for, hvor meget der skal gøres for at forhindre personer i at gøre det, som ikke er tilladt," lyder Trafikstyrelsen principielle holdning.
      "Hvis reglen er rimelig og forståelig, må det personlige ansvar i udgangspunktet gøres gældende", skriver styrelsen.
      Den 1. november sidste år blev efterkontrollen ved dørlukninger fjernet, så personalet ikke længere tjekker, om passagerer eller genstande sidder fast i dørene, når toget sætter i gang.
      Den 21. maj i år var en treårig dreng i overhængende livsfare, da han faldt ned mellem toget og perronen, da dørene lukkede sammen om familiens barnevogn på Ørestad Station. Men det har intet med den manglende kontrol at gøre, konkluderer styrelsen.
      "Der er tale om ombordstigning efter, at afgangsproceduren er sat i gang", skriver Trafikstyrelsen og har modtaget følgende konklusion fra DSBFirst:
      "Forskellen ville have været, at hændelsen ville være blevet opdaget tidligere, idet der ville have været en Train Manager på perronen", skriver Trafikstyrelsen.
      Dagen efter kom en 78-årigs kuffert i klemme i døren på Vedbæk Station, hvorefter kvinden faldt og brækkede begge arme. Men heller ikke denne episoden skyldes den ændrede procedure, lyder konklusionen.
      "Hændelsen i Vedbæk skyldtes ifølge DSBFirst en fejl, som fik dørene til at lukke inden afgang."
      Trafikstyrelsen vil dog bede DSBFirst om at sikre bedre information om reglerne og konsekvenserne af dørlukningsprocessen samt sørge for et tydeligt signal, når dørene lukker.
      Ændringerne af procedurerne 1. november skete for at spare 15-25 sekunder på hver togafgang.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik