Movia trækker udbud tilbage: Kun et firma gad byde på billetkontrollen

Movia ville gerne ansætte et privat firma til at kontrollere billetter i busserne. Men den idé må Movia formentlig droppe, da der kun var en enkelt virksomhed, der var interesseret.

Hvis der skal kontrolleres billetter i busserne, så må Movia selv klare opgaven, for kun et enkelt eksternt firma har budt på opgaven - og de ville have så mange penge for det, at Movia nu siger nejtak. Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Interessen var mere end almindeligt ringe, da trafikselskabet Movia gav sig til at lede efter et privat firma, der sammen med Movias egne folk kan stå for billetkontrollen i busserne.

Der var nemlig kun et enkelt selskab, der bød på opgaven, og her var prisen så høj, at Movia skyndsomt takkede nej tak og hastigt trak sit eget udbud i land.

Læs også Flere kører gratis under coronakrisen - nu tager Movia affære

Den åbenbart uattraktive kontrakt var ellers en fireårig opgave, og Movia mener selv, at der er tale om manglende konkurrence, når kun en enkelt virksomhed er interesseret og så forlangte en pris, der er højere end det, Movia vil betale.

Nu overvejer trafikselskabet, om man overhovedet vil sende opgaven i udbud igen.

- Movia fungerer som et stort indkøbsfællesskab, og vi lægger stor vægt på, at opgaveløsningen kan udføres af private virksomheder. Billetkontrollen er en velafgrænset opgave, som derfor i sin natur egner sig godt til at kunne udbydes, og vi har i flere år også haft et hold af kontrollører, som både omfatter ansatte i Movia og kontrollører fra private virksomheder, siger driftschef i Movia, Lars Thiesson.

- Desværre har vi denne gang kun haft én tilbudsgiver, og det betyder, at opgaven ikke har været tilstrækkelig konkurrenceudsat. Derfor må vi meget mod vores ønske annullere udbuddet, siger han.

Billetkontrollen er vigtig

Han siger videre, at billetkontrollen er en central opgave for Movia.

- En effektiv og kompetent billetkontrol er vores værn mod, at for mange ikke køber billet, når de kører med bussen. Når for mange ikke betaler for at køre med, så mangler der mange millioner i kommunernes og regionernes pengekasse, og så kan det i sidste ende betyde, at Movia ikke kan levere den busdrift, som kommunerne og regionerne har bestilt og forventer, forklarer han.

Læs også Køreplaner sat op i Gladsaxe i oprør mod Movia: Buspassagerer jubler

Men noget tyder på, at opgaven ikke har været så vigtig for Movia, at de har villet betale den pris, som udbuddets eneste bydende virksomhed kom med. Og Movia oplyser selv, at der ikke er taget stilling til, om opgaven kommer i udbud igen.

Sker det ikke, så må Movia selv tage sig af billetkontrollen, der hidtil har været udført både af trafikselskabets egne folk og af eksterne kontrollører.

74.000 afgifter på et år

Billetkontrollen har ellers været udbudt til private siden 2015, og Movia oplyser, at der lige nu er 70 billetkontrollører, som tjekker buspassagerernes billetter.

De 49 er interne - mens de sidste altså kommer fra en ekstern virksomhed. 

Movia udskrev i 2019 i alt ca. 74.000 afgifter, hvilket omfatter afgifter skrevet af såvel interne som eksterne kontrollører.



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik