Morten fik stjålet nummerpladerne, men FDM ville ikke hjælpe trods abonnement

Morten Dyreborg Hansen fik tirsdag aften stjålet sine nummerplader under et besøg i Malmø. Da han nåede Danmark og ringede efter vejhjælp, ville selskabet ikke hjælpe.

Det skulle have været en hyggelig tur over sundet, da Morten Dyreborg Hansen og en ven tog turen fra Hillerød til Malmø for at kigge i butikker og spise på restaurant.

Men efter restaurantbesøget fik hyggen en brat ende. Morten Hansens bil, der stod parkeret på en almindelig vej inde i byen, manglede nemlig nummerpladerne, da de to kom ud.

Efter en smule besvær lykkedes det med hjælp fra en forbipasserende at kontakte svensk politi, der fortalte Morten Hansen, at han gerne måtte køre sin bil til Danmark uden nummerplader, fordi der nu var indgivet en anmeldelse på tyveriet.

- I første omgang forekom alt fuldstændig håbløst i mit hoved lige i øjeblikket, siger Morten Hansen til TV 2 Lorry. 

- Men da jeg fik at vide, jeg bare kunne køre ud af landet med den, synes jeg, det så godt ud igen.

Det skulle dog vise sig, at Morten Hansen ikke havde klaret strabadserne endnu.

Dansk politi sagde nej

Lidt inden grænsen til Danmark ringer han til dansk politi for at forklare dem om sagen og informere dem om, at han ankommer uden nummerplader lige om lidt.

Dansk politi vil dog ikke give Morten Hansen dispensation til at køre hjem til Hillerød, og kompromiset bliver, at vennerne drejer fra ved første afkørsel i Danmark, så de kan holde ind til siden og bestille vejhjælp gennem hans abonnement hos FDM Vejhjælp.

- Jeg forklarer dem bare situationen. At min nummerplade er blevet stjålet, så jeg ikke kan fortsætte på lovlig vis, siger Morten Dyreborg Hansen.

Morten Hansen kan dog ikke kunne få den hjælp, han havde forventet. I hvert fald ikke medmindre, han er villig til at betale for det.

- I telefonen fortæller medarbejderen mig, at han ikke må transportere bilen uden nummerplader, med den aftale der ligger.

Morten Dyreborg Hansen tolker det i første omgang som om, FDM Vejhjælp ikke har tilladelse til at afhente biler uden nummerplader. Dette undrer han sig over, da han selv arbejder med biludlejning og -salg, og de på hans arbejdsplads ofte henter biler netop uden nummerplader.

Dog kommer der hurtigt et tilbud på bordet fra den anden ende af røret:

- De kan godt hjælpe mig alligevel, hvis jeg selv vil betale for assistancen. Det skal de have 4.500 kroner for, siger Morten Dyreborg Hansen til TV 2 Lorry.

Klarede det selv

Morten Dyreborg Hansen takker nej og aftaler i stedet med en ansat på Circle K, at han kan stille bilen hos dem, mens han får bragt sagen i orden.

Det gør han ved at tage toget til Hillerød og låne et par prøveplader på sin arbejdsplads, hvorefter han tager toget tilbage til Circle K nær lufthavnen og kører sin bil hjem - alt i alt tog det tre og en halv time.

quote - Jeg håber aldrig nogensinde, jeg skal stå i den her situation igen

Morten Dyreborg Hansen.

En kedelig oplevelse alt i alt, der resulterede i, at Morten Dyreborg Hansen efterfølgende har sagt sit abonnement op og tegnet vejhjælp gennem sit forsikringsselskab. 

- Jeg har betalt til vejhjælp siden 2013 uden at have brug for den, men når jeg så endelig skal bruge den, så kan de ikke hjælpe. Jeg kunne forstå det, hvis bilen var afmeldt, men det er jo ikke tilfældet her.

- Jeg håber aldrig nogensinde, jeg skal stå i den her situation igen, siger han til TV 2 Lorry.

I samtalen hvor han opsagde sit abonnement fastholdt medarbejderen i øvrigt ifølge Morten Dyreborg Hansen, at FDM Vejhjælp ikke kunne transportere bilen uden nummerplader på.

FDM

Hos FDM ligger man sig fladt ned og beklager fuldt episoden og den oplevelse, som Morten Dyrberg Hansen har haft.

- Vi er naturligvis rigtig kede af at høre om vores vejhjælpskundes oplevelse og kan kun lægge os fladt ned og indrømme, at vi har lavet en fejl og misforstået situationen, siger Martin Østergaard, divisionschef i afdelingen produkt og partner hos FDM, til TV 2 Lorry.

Han forstår til fulde Morten Dyrberg Hansens utilfredshed. Ifølge FDM vil man nu tage kontakt til Morten Dyrberg Hansen og tilbyde at afholde alle hans udgifter til bugsering af bilen samt drøfte, hvordan de ellers kan hjælpe ham.

- Vi vil selvfølgelig også kigge indad og tage ved lære af denne uheldige oplevelse, siger Martin Østergaard.