Minister giver millioner: El-ladcykler skal uddele varer

Et nyt rådgivningscenter skal få flere virksomheder til at fremme hverdagscyklismen. De ansatte skal lokkes til at cykle både før, under og efter arbejdet.

Ladcykler skal i højere grad bruges til leveringer i de store byer. Det vil nemlig spare både tid og Co2. Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix

Der er et kæmpestort uforløst potentiale, som Cyklistforbundet med statens penge i hånden de næste fire år skal forsøge at udfolde. Flere danskere skal cykle på arbejde, og flere arbejdspladser skal skifte lastbiler ud med el-ladcykler.

- Målet er da helt klart, at nogle flere af de 47 procent af danskerne, der har mindre end ti kilometer til arbejde, begynder at vælge cyklen i dagligdagen, siger Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam.

Læs også København tredobler parkering til ladcykler

- Og så skal vi have flere virksomheder til at investere i el-ladcykler. Her halter vi bagud i forhold til lande som Holland og Tyskland, hvor mange har forstået, at leverancer i byerne altså kommer hurtigere frem, når de bliver leveret på cykel, siger Klaus Bondam.

DHL har indkøbt fire el-ladcykler til varelevering i byen, en låsesmed har skiftet varevognen ud for at nå hurtigere frem og på Frederiksberg er en bedemand endda begyndt at bruge en rustvognscykel

Klaus Bondam, Cyklistforbundet

Rød blok giver millioner

Hidtil har Cyklistforbundet ofte forsøgt at få det offentlige til at anlægge flere og bredere cykelstier. Nu skal de i højere grad også forsøge at påvirke virksomhederne, så de gør det lettere for de ansatte at vælge cyklen.

- Virksomhederne vinder utroligt meget ved at have en cyklende medarbejderflok. Sunde medarbejdere, der er i god form, er bedre til at koncentrere sig om arbejdet, og de bliver simpelthen mere produktive, siger Klaus Bondam.

Læs også Peter Ingemann får skældud på københavnsk cykelsti: - Tonen er lige skarp nok

Den opfattelse deler Transportminister Benny Engelbrecht (S), der derfor sammen med transportordførerne fra Radikale Venstre, Enhedslisten, SF og Alternativet har besluttet, at give Cyklistforbundet to millioner kroner om året de næste fire år til at oprette et center, der skal rådgive virksomheder i bedre cykelvilkår.

- Vi skal fremme hverdagscyklismen, fordi det vil være godt for både folkesundheden, for klimaet og for trængslen, og det kan ske ved, at virksomhederne gør det let for de ansatte at vælge cyklen frem for bilen. Både til og fra arbejde, men også mens de er på arbejde, siger transportminister Benny Engelbrecht.

Virksomheder skal investere i cykelskure og badeforhold

Helt konkret skal Cyklistforbundet de næste fire år ud at have fat i en masse virksomheder og overbevise dem om fordelene ved at gøre det let for deres ansatte at vælge cyklen til.

- Mange mennesker bliver jo gladere af at få noget daglig motion. Hjælper virksomhederne med det, så vil medarbejderne også blive mere motiveret for at gå på arbejde, siger Cyklistforbundets direktør, Klaus Bondam.

Her i ministeriet har vi en mindre flåde af lånecykler, som medarbejderne kan tage, når de skal til møder ude i byen. De er hurtigt fremme og skal ikke bruge lang tid på at finde en parkeringsplads

Benny Engelbrecht, transportminister

Han påpeger, at de derfor skal ud at forklare virksomhedsejerne om vigtigheden af aflåste og overdækkede cykelskure, om badefaciliteter til de, der cykler langt, og om opbevaringsskabe til skiftetøj og håndklæder.

- Ofte er det jo små ting, som virksomhederne måske ikke selv har tænkt på, som kan rykke rigtig meget for medarbejdernes lyst til at vælge cyklen, siger Klaus Bondam.

- Om medarbejderne cykler på arbejde, handler meget om den kultur, der er på arbejdspladserne. Når vi hvert år kører kampagnen ”Vi cykler til arbejde”, så er der omkring 60.000 cyklister med. Men de kommer fra de samme arbejdspladser år efter år, og der vil vi jo gerne ud til nogen af dem, der endnu ikke helt er kommet med på bølgen, siger Klaus Bondam.

Varevogne skal udskiftes med el-ladcykler

Et af de steder, hvor både Cyklistforbundet og transportministeren ser et uforløst potentiale, er den transport, medarbejderne har, imens de er på arbejde. Når de skal til og fra møder i byen, eller når varer skal transporteres fra et sted til et andet.

Læs også Roskilde fortsætter lånecykel-succes

- Det er begyndt at gå op for flere virksomheder, at cyklen især i byerne ofte er hurtigere end bilen, men vi skal have mange flere virksomheder med, siger Klaus Bondam.

- Her i ministeriet har vi en mindre flåde af lånecykler, som medarbejderne kan tage, når de skal til møder ude i byen. De er hurtigt fremme og skal ikke bruge lang tid på at finde en parkeringsplads, siger Benny Engelbrecht.

Der er behov for at tænke kreativt, og for at folk lader sig inspirere af de gode eksempler, der allerede findes i dag

Klaus Bondam, Cyklistforbundet

Også når varer skal transporteres fra et sted til et andet, foreslår Cyklistforbundet, at flere begynder at tænke grønt og kreativt.

- DHL har indkøbt fire el-ladcykler til varelevering i byen, en låsesmed har skiftet varevognen ud for at nå hurtigere frem og på Frederiksberg er en bedemand endda begyndt at bruge en rustvognscykel. De er jo alle sammen skiftet, fordi det giver mening for både miljøet og økonomien, siger Klaus Bondam.

- Mange af de el-ladcykler, der sælges i dag, kan fragte op til 250 kilo, og det vil altså sige, at de kan klare rigtig mange af de transportopgaver, som virksomhederne har inde i byerne. Der er behov for at tænke kreativt, og for at folk lader sig inspirere af de gode eksempler, der allerede findes i dag. Det er den proces, vi skal hjælpe i gang, siger Klaus Bondam.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik