Det var på et hængende hår, men det lykkedes.
I dag indsatte DSB et lyntog på den nye strækning mellem København og Ringsted. Fuldstændig som planlagt.
Vi har etableret det nye signalsystem, og vi har testet det på strækning, men togene er ikke klar.
Men det var nær ikke endt sådan, fordi der har været problemer med signalsystemet. Banen har nemlig et signalsystem, som er lavet til at tale sammen med togene. Det betyder i praksis, at lokoføreren ikke kan køre efter signaler, som er synlige på strækningen.
- Vi har etableret det nye signalsystem, og vi har testet det på strækning, men togene er ikke klar, så derfor har vi måtte etablere noget af det eksisterende sikringssignal på banen for overhovedet at kunne køre på banen, siger Jette Aagaard, der er projektdirektør fra BaneDanmark til TV 2 Lorry.
Signalsystemet på banen er klar, men systemet er endnu ikke implementeret i togene, og det er altså det, som har voldt problemer.
Kun et tog af gangen indtil nu
Indtil nu har togene kørt med timedrift i begge retninger med et manuelt driftssystem. Det har i praksis betydet, at kun et tog kunne køre på strækningen i hver retning.
Vi har taget den billigste løsning i forhold til, at vi har måtte etablere et midlertidigt sikringsanalæg.
Derfor valgte BaneDanmark at kaste sig over en billig og midlertidig løsning, så man kunne udføre planen om at indsætte flere tog på strækningen.
- Vi har taget den billigste løsning i forhold til, at vi har måtte etablere et midlertidigt sikringsanalæg, så danskerne kan komme ud at køre alligevel, siger Jette Aagaard.
Det nye automatiske overvågningssystem, som træder i kraft den 8. juli, giver information om togenes placering på strækningen, og derfor kan Banedanmark lukke flere tog ind på den nye bane.
Til december bliver endnu flere tog indsat på strækningen, mens man forventer, at signalsystemet forventes at blive implementeret i togene i 2024.