Mere omsorg skal nedbringe sygefraværet i Region Sjælland

Ny ordning skal nedbringe sygefraværet i Region Sjælland. Det handler om mere omsorg, ikke kontrol, mener Udvalget for Arbejdsmiljø og Rekruttering.

Region Sjællands medarbejdere er dem med det højeste sygefravær. Det skal en ny ordning nu afhjælpe. Foto: Kristian Brasen / Ritzau Scanpix

Fremadrettet kan sygemeldte i Region Sjælland forvente op til flere omsorgsfulde opkald fra deres leder på arbejdspladsen. Det er i hvert fald Udvalget for Arbejdsmiljø og Rekrutterings ambition med deres nye retningslinjer.

Den nye ordning kaldes 3-8-15 og går ud på, at den sygemeldte medarbejder på sygemeldingens 3. dag, 8. dag og 15. dag modtager et opkald fra deres leder. Det oplyser Region Sjælland i en pressemeddelelse.

Vi skal sørge for, at årsagen til fraværet ikke findes i mangel på omsorg og kontakt fra arbejdsstedet

Gitte Simoni, formand for Udvalget for Arbejdsmiljø og Rekruttering

Opkaldet skal ifølge Gitte Simoni, formand for Udvalget for Arbejdsmiljø og Rekruttering, drage omsorg om den sygemeldte medarbejder.

- Det er selvfølgelig helt i orden at blive syg. Vi skal sørge for, at årsagen til fraværet ikke findes i mangel på omsorg og kontakt fra arbejdsstedet. God og rettidig kommunikation er vigtig, for er du først langtidssyg, kan det blive svært at vende tilbage til arbejdet igen. Derfor sætter vi ind med hurtigere og tættere kontakt ved sygdom, siger Gitte Simoni.

00:47 Luk video

Region Sjællands medarbejdere har flest sygedage

De seneste fraværstal for 2017 viser også, at Region Sjælland bør sætte ind på dette område. Det er nemlig den region, hvor medarbejderne gennemsnitlig har det højeste antal sygedage med 12,2 dage i 2017.

Tabellen viser gennemsnitlig antal sygedage per medarbejder i de forskellige regioner.  Foto: Danske Regioner

Derfor har Region Sjælland også en målsætning om at nedbringe sygefraværet med ti procent frem til 2021. Men med godt 18.000 medarbejderne er det en omfattende plan, som skal rulles ud for, at der kan ses resultater.

Det vigtige er, at vi sikrer, at der bliver taget hånd om alle medarbejdere ved sygdom

Margrethe Boel, næstformand i regionens øverste samarbejdsudvalg

Regionsrådets Udvalg for Arbejdsmiljø og Rekruttering har i samarbejde med MED-Hovedudvalget udviklet den såkaldte 3-8-15-ordning og fra april-måned skal MED-udvalgene aftale, hvordan den skal bruges i det daglige. Det oplyser næstformand i regionens øverste samarbejdsudvalg, Margrethe Boel, og tilføjer:

- Rammerne skal passe til den enkelte arbejdsplads og ikke være alt for firkantede. Det er for eksempel derfor, vi har valgt, at der skal være kontakt senest på tredje sygedag, for det er ikke alle steder, man melder sig syg til egen leder. Det vigtige er, at vi sikrer, at der bliver taget hånd om alle medarbejdere ved sygdom, så vi kan tage eventuelle problemer i opløbet. Arbejdsmiljø og sygemeldinger hænger sammen, og jeg tror på, at vi styrker arbejdsmiljøet med den hurtige opfølgning på sygefravær, siger hun.

Omsorg eller kontrol?

Forhåbningen er nu, at 3-8-15-ordningen kan tage regionen mod målsætningen.

Vi ønsker bestemt ikke at presse medarbejdere til at komme på arbejde igen, før de er klar

Per Bennetsen, administrerende direktør i Region Sjælland

Men med en målsætning om at mindske sygefravær kan der opstå tvivl, om hvorvidt den nye ordning er til for at drage omsorg eller kontrollere. Denne balance er man ifølge administrerende direktør i Region Sjælland, Per Bennetsen, opmærksom på.  

- Vi ønsker bestemt ikke at presse medarbejdere til at komme på arbejde igen, før de er klar. Derimod skal vi blive bedre til at håndtere sygemeldingerne. Både af hensyn til medarbejderen, der er ramt, og af hensyn til kollegerne, som skal overtage opgaver og vagter under sygemeldingen. Det er en ledelsesopgave, som skal løses med stor fingerspidsfornemmelse. Her er de nye retningslinjer en hjælp, så alle parter er klar over, hvad der skal ske hvornår, siger Per Bennetsen.

Gitte Simoni lægger over for TV 2 Lorry også meget vægt på, at der ikke er tale om at kontrollere medarbejderen, men at drage omsorg. Ifølge formanden er det netop af denne årsag vigtigt, at lederne grundigt sættes ind i, hvilke spørgsmål de skal stille til sygemeldte medarbejdere, så opkaldene ikke kommer til at virke som et pres.  

Hvad handler opkaldene så om?

Den første sygesamtale, som medarbejderen modtager, på sygmeldingens 3. dag skal have fokus på omsorg og praktiske forhold. Her har medarbejderen eksempelvis mulighed for at fortælle sin leder om aftaler, der ikke vil kunne overholdes.

Ved opkaldet den 8. og 15. dag skal lederen spørge ind til, hvad arbejdspladsen kan gøre for at hjælpe medarbejderen tilbage på job igen.

I pressemeddelelsen henvises til forskning, der viser, at hvis lederen også på 8. dagen ringer til medarbejderen, kan det sænke risikoen for, at sygemeldingen bliver til langtidsfravær.

Grunden til opkaldet den 15. sygedag skyldes blandt andet, at sygefraværet ifølge Region Sjællands sygefraværspolitik fra denne dag defineres som længerevarende.

Indfasning af 3-8-15-ordningen finder sted fra 1. april 2019 og ordningen skal anvendes på alle regionens arbejdspladser senest 1. september 2019.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik