Mens debatten raser i Helsingør: Sydsvenske byer drømmer om nye tunneler over Øresund

En 19 kilometer lang tunnel mellem København og Landskrona er blandt idéerne til ny mulig øresundsforbindelse.

Tre sydsvenske kommuner vil torsdag præsentere hver deres forslag til nye forbindelser over Øresund mellem Danmark og Sverige. Det skriver Ritzau.

Det sker på et møde i trafikudvalget i Sveriges parlament, Riksdagen.

Det er Helsingborg, Landskrona og Malmø, der skal fremlægge hver deres idé til, hvordan forbindelsen mellem Danmark og Sverige styrkes.

Baggrunden for diskussionerne er en helt anden, ny forbindelse - nemlig Femern Bælt-forbindelsen mellem danske Lolland og den tyske ø Femern.

Den 18 kilometer lange tunnel skal efter planen stå klar i 2029, og den ventes at lægge et markant større pres på Øresundsbroen.

- Med Femern Bælt kommer der op til 100 procent flere godstog, siger Christian Alexandersson, som har ansvaret for Landskronas forslag.

19 kilometer lang tunnel

Landskronas forslag har navnet Europaspåret og indebærer en 19 kilometer lang tunnel mellem Landskrona og København. Den skal både kunne håndtere fjern-, regional- og godstog samt biltrafik.

Det omfattende tunnelforslag fra Landskrona bliver dog mødt med skepsis lidt længere mod nord - hos de skånske naboer i Helsingborg.

- Det er virkelig dyrt, komplekst, og danskerne affejer det. Der er ikke opbakning til det. Det er den barske virkelighed, lyder det fra Peter Danielsson, der er borgmester i Helsingborg.

Helsingborg foreslår tunnelforbindelser til danske Helsingør på den anden side af sundet. En til biltrafik og en til passagertog.

HH-forbindelsen, som den kaldes, skal ifølge borgmesteren skabe vækst og flere job, når rejsetiden mellem de to byer mindskes.

- Derudover styrker HH-forbindelsen Sveriges kobling til resten af kontinentet. Vi får yderligere en forbindelse, som aflaster Øresundsbroen og giver et alternativ, hvis der sker noget på broen, siger Peter Danielsson.

Skepsis i Helsingør

I Helsingør er borgmester Benedikte Kiær tilhænger af en fast forbindelse. Men hun er ikke begejstret for det udkast, der ligger på bordet nu. Tirsdag oplyste hun til TV2 Lorry, at hun er er bekymret for forslaget til baneforbindelse og imod en sænketunnel. Og endeligt er hun også bekymret for koblingen til motorvej. Samtidig arbejder en borgergruppe forankret i Helsingør imod forslaget, og tirsdag havde de foretræde for Folketingets Transportudvalg.

Det tredje forslag kommer fra Malmø og indebærer en ny metrotunnel fra Malmø til København beregnet til pendlere og andre rejsende i den kollektive trafik. Den skal aflaste Øresundsbroen for en stor del af persontogstrafikken og frigøre mere plads til gods- og fjern tog på broen.

Kommunerne ventes at præsentere deres forslag torsdag klokken 10.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik