Med simpel metode sparer Hanne 3000 kroner på varmeregningen: ”Vi vidste ikke, at vi havde noget problem”

Forkert indstillede varmecentraler koster hvert år de københavnske fjernvarmekunder dyrt. En ny opgørelse fra Hofor viser, at den enkelte fjernvarmekunde kan spare flere tusinde kroner.

3000 kroner.

Så meget sparer Hanne Andersen fra København nu på sin fjernvarmeregning i sin lejlighed ved søerne i København. 

Den store besparelse er sket efter den boligforening, hun er formand for, har fået efterset deres såkaldte varmecentral af forsyningsselskabet Hofor – en varmecentral, der er placeret i bunden af lejlighedskomplekset, og som pumper fjernvarme ud til etageejendommens lejligheder.

Hanne Andersen har haft sin lejlighed ved søerne i 42 år, men hun anede ikke, at der var penge at hente på fjernvarmeregningen.

- Vi vidste ikke, at vi havde noget problem, for der var masser af varme i radiatorerne, så vi troede bare, at det hele fungerede, siger hun. 

Blev selv kontaktet af Hofor

Problemet med foreningens varmecentral blev opdaget tilbage i 2019.

Her fik andelsforeningen en henvendelse fra Hofor, hvor de blev oplyst om, at de ikke udnyttede deres varme optimalt.

Årsagen var en forkert indstillet varmecentral, og det var en dyr fejl, skulle det vise sig. 

En ny opgørelse fra Hofor viser nemlig, at forkert indstillede varmecentraler hvert år koster de københavnske fjernvarmekunder mellem 30 og 40 millioner kroner.

Fjernvarmekunderne får dermed en ekstraregning – en regning, som kunderne ifølge Hofor kunne have været foruden, der typisk ligger mellem 500 og 2000 kroner årligt per kunde.

Udover de negative konsekvenser for kundens pengepung, kan de forkerte indstillinger i yderste konsekvens også give problemer for Hofors fjernvarmesystem.

Det fortæller energirådgiver i Hofor, Benny Østerbye til TV 2 Lorry. 

- Det belaster faktisk systemet så meget, at vi kan risikere at få problemer med at levere varme nok til alle, siger han og påpeger, at man ved at indstille varmecentralen korrekt sikrer sig, at man ikke bruger for meget varme, og at man udnytter varmeenergien ordentligt.

Har ikke været gode nok til at kommunikere

Og selvom det enorme energispild har stået på i årevis, kan Benny Østerbye ikke helt forklare, hvorfor der ikke er blevet gjort noget ved problemerne tidligere.  

- Det er et godt spørgsmål. Det er ikke sikkert, at vi har været gode nok til at kommunikere det her ud, men vi har i hvert fald kontaktet rigtig mange ejendomme de sidste 5-6 år med de her udfordringer, siger Benny Østerbye.

Det er dog forholdsvist nemt at få ændret indstillingerne til sin varmecentral. Derfor har energirådgiver Benny Østerbye da også en klar opfordring til fjernvarmekunderne:

- Den enkelte kan simpelthen gøre det, at de skal kontakte deres udlejer for at høre, om der er styr på det her med varmecentralen, siger Benny Østerbye og påpeger, at man eksempelvis kan spørge indtil, om der jævnligt er service på varmecentralen, og om man betaler en merudgift.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik