Læger massivt utilfredse med Sundhedsplatformen, viser ny undersøgelse

4 ud af 10 medarbejdere på sygehuse på hele Sjælland har svaret på brugerundersøgelse af Sundhedsplatformen. Blandt læger er der stor utilfredshed.

Der er stadig stor kritik af it-systemet Sundhedsplatformen hos lægerne i Region Sjælland og Region Hovedstaden.

Det viser en ny undersøgelse foretaget blandt sundhedspersonalet på tværs af de to regioner, der er blevet offentliggjort torsdag.

67 procent af lægerne, der har deltaget i undersøgelsen, svarer, at de er enten utilfredse eller meget utilfredse med Sundhedsplatformen.

Det skriver Region Hovedstadan i en pressemeddelelse. I alt har 19.584 ud af 49.681 adspurgte medarbejdere svaret på brugerundersøgelsen.

Oplevelsen af Sundhedsplatformen ser ens ud på tværs af regionerne, selvom tilfredsheden er en anelse lavere i Region Sjælland end i Region Hovedstaden.

- Beskeden fra medarbejderne er ret tydelig. Vi er slet ikke færdig med at udvikle og optimere Sundhedsplatformen. Det er første gang, vi laver undersøgelsen i Region Sjælland, og den viser, at lægerne er markant mere utilfredse end de øvrige faggrupper. Det skal vi arbejde på, siger regionsrådsformand Heino Knudsen (S) fra Region Sjælland i pressemeddelsen.

Læs også Overlæger: Alting tager længere tid med Sundhedsplatformen

Til sammenligning har 37 procent af sygeplejerskerne, der har deltaget i undersøgelsen, svaret, at de er utilfredse eller meget utilfredse med Sundhedsplatformen.

For social- og sundhedspersonale er tallet 20 procent.

Regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S) fra Region Hovedstaden konstaterer samtidig, at det stadig er problemer på medicinområdet, der fylder meget hos personalet.

- Det tager tid at få den elektroniske patientjournal til at virke, så den lever op til de ambitioner, vi har for fremtidens sundhedsvæsen, hvor hospitaler, kommuner og praktiserende læger skal arbejde tættere sammen om den enkelte patient, siger Sophie Hæstorp Andersen.

Giver dårlig arbejdsglæde

Ude på hospitalsgangene kan det virkelig mærkes, at Sundhedsplatformen giver mange frustrationer i dagligdagen

Her lyder det, at folk går deprimeret fra en stuegang, fordi de mener, at it-systemet er skyld i spild af tid.

- Vi blev lovet for tre år siden, at det skulle være en fantastisk løsning, som skulle gøre dagligdagen meget nemmere og os læger meget mere produktive. Men det, viser den her undersøgelse, ikke er sket, siger Morten Boye Petersen, Formand i Region Hovedstadens Overlægeråd, til TV 2 Lorry.

Morten Boye Petersen, Formand i Region Hovedstadens Overlægeråd. Foto: TV 2 Lorry

Sundhedsplatformen er slet og ret ikke et godt nok værktøj, og der bliver nødt til at ske noget, for det er en belastning for hele systemet lige nu, lyder kritkken.

- Det fungerer stadigvæk ikke. Efter vi har haft det i tre år, er det ikke blevet bedre. Vi blev lovet et system, som skulle være super, og vi må konkludere, at det stadigvæk er noget, som giver stor utilfredshed, dårlig arbejdsglæde og besvær i vores daglige arbejde, siger Morten Boye Petersen.

Koncerndirektør i Region Sjælland Leif Panduro Jensen anerkender, at Sundhedsplatformen ikke fungerer optimalt, men han pointerer, at den fungerer og kan bruges. At starte forfra og skifte til en helt anden it-platform ville skabe kaos.

Han kalder dog stadig brugerundersøgelsen for et uacceptabelt niveau.

- Undersøgelsen er ikke overraskende. Vi vidste godt, at der stadig er mange frustrationer. Vi skal se at komme videre med de forbedringer, som er helt nødvendige. Dem er der blev sat tryk på efter sommerferien, og vi må håbe, at det kan mærkes ude på sygehusene inden for en overskuelig fremtid, siger Leif Panduro Jensen til TV 2 Øst.

Gentagende kritik

Sundhedsplatformen blev introduceret i maj 2016 i Region Hovedstaden som regionens online patienthåndteringssystem. Efterfølgende blev systemet også udrullet i Region Sjælland, hvilket skete i november 2016.

IT-systemet har dog mødt megen kritik fra det sundhedspersonale, der hver dag skal bruge systemet i deres arbejde.

Blandt andet kom det i oktober sidste år frem, at Sundhedsplatformen var skyld i fejlagtige recepter til tusindvis af patienter, som dermed kan være blevet fejlmedicineret.

Artiklen fortsætter under videoen.

00:37

TV 2 Lorry lavede en nyhed, da man besluttede at sætte sundhedsplatformen under lup.

Luk video

I februar i år udgav Overlægeforeningen en undersøgelse, der viste, at en række opgaver tager væsentlig længere tid at udføre for overlægerne i Region Sjælland sammenlignet med før Sundhedsplatformen.

Og i september 2019 meldte Det Regionale Overlægeråd i Region Sjælland ud, at overlægerne mente, at Sundhedsplatformen skulle afvikles hurtigst muligt:

- Sundhedsplatformen skaber risikofyldte og potentielt livsfarlige situationer for patienterne. Det er en helt uacceptabel situation, for patienternes sikkerhed er det vigtigste for os, skrev overlægerne blandt andet.

Politikerne følger anbefalinger fra ekspertrådet

Både i Region Hovedstaden og Region Sjælland er der i budgetterne for 2020 og i årene fremad afsat ressourcer til blandt andet arbejdet med at forbedre brugernes tilfredshed med Sundhedsplatformen.

Læs også Sundhedsplatformen sættes under lup: Nu skal tilfredsheden måles

I september behandlede Forretningsudvalgene i begge regioner en handleplan udarbejdet på baggrund af anbefalingerne fra det uafhængige ekspertråd.

Regionerne er i samarbejde med leverandøren EPIC i gang med at handle på baggrund af anbefalingerne og konklusionerne. Opfølgningen vil løbende blive revideret og konkretiseret, og der vil fortsat være centrale medlemmer af Ekspertrådet tilknyttet.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik