Mange klager over p-bøder

Uopsættelig tissetrang. Sådan lyder argumentet i en af de mere kuriøse klager over p-bøder, som Center for Parkering København modtog 20.990 af i 2013.

Det viser en opgørelse som Avisen.dk har fået indsigt i.

"Generelt får vi mange gode historier fra folk om, hvorfor lige præcis de ikke skal have bøden," siger klagechef Susanne Wærling fra Parkering København til Avisen.dk.

Det koster samlet kommunen 25 årsværk at behandle klager om p-bøder. Det svarer nogenlunde til personalet i en mellemstor børnehave.

Størstedelen klager, fordi de simpelthen finder parkeringsbøden urimelig.

Særligt veluddannede med eksempelvis en jurauddannelse i bagagen kan holde sagsbehandlerne på tæerne og udsætte bøden med juridiske trakasserier, siger Susanne Wærling til Avisen,dk.

For fire ud af fem klagere ender i sidste ende med at skulle betale 510 kroner i p-bøde.

Kommunens samlede indtægt fra p-bøder lå på 155,3 millioner kroner i 2013. Heraf gik 60 millioner kroner til Rigspolitiet og staten, mens 5,6 millioner kroner gik tabt. Eksempelvis på grund af forældelse.

Advokat Lennart Fogh fra motorejernes organisation FDM påpeger, at antallet af klager ikke er et udtryk for, hvor mange der er utilfredse med p-bøder. Det er et udtryk for, hvor mange der orker at klage.

"Vi oplever ofte, at vores medlemmer har svært ved at forstå rimeligheden i en parkeringsafgift.

Vi har også sager, hvor vi måske mener, at folk burde klage, hvor de ikke orker og bare betaler," siger Lennart Fogh til Avisen.dk


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik