Malthes vilde projekt: Hør lyden af forsinkelser på din S-togsstation

En ung mand fra København har opfundet en elektronisk vindharpe, der laver tilfældighedsmusik af data fra Rejseplanen. 

Malthe Stadsgaard pendler hver dag fra Københavns Hovedbanegård til Ringsted Station, hvor han læser til elektronikfagtekniker. Foto: Privat

Vi har alle sammen noget, vi går op i. 

Malthe Stadsgaard går op i at få S-togsforsinkelserne på Albertslund Station til at lyde som en hval, der melankolsk kalder efter sin partner. 

På Brøndby Strand Station kan han få dem til at lyde som en enerverende vinkelsliber, der på sin egen måde nænsomt runger i et uendeligt stort rum. 

Og forsinkelserne på Charlottenlund Station bliver til en guitarforstærker ude af kontrol. 

Læs også Flertal og fælles front mod S-togsforringelser: Minister i nyt samråd

I sit hjemmebyggede musikstudie i København kreerer 23-årige Malthe Stadsgaard med hjælp fra rejseplanen.dk og utilregnelige tog fra DSB disse lydtekniske værker. 

Du kan lytte til forsinkelserne på de tre stationer herunder, men hvis du vil forstå, hvordan den bliver til, må du væbne dig en smule med tålmodighed.

Tilfældighedsmusik

For først skal du møde en ung mand med en særpræget passion.

- Jeg tror, at jeg er meget interesseret i at kortlægge ting for tiden. I sommer forsøgte jeg at finde det sted på Møn med færrest elektromagnetiske bølger. Samtidig er jeg meget interesseret i at automatisere ting, og det gør jeg i den grad lige nu med dette projekt om togforsinkelser, siger Malthe Stadsgaard til TV 2 Lorry. 

Malthe Stadsgaard har indtil videre lavet lydtapet for forsinkelser på 13 S-togsstationer.  Foto: Malthe Stadsgaard

Malthe Stadsgaard pendler hver dag fra Københavns Hovedbanegård til Ringsted Station, hvor han læser til elektronikfagtekniker. Der er ofte forsinkelser på strækningen - og pludselig var der født en idé i hovedet på den autodidakte lydkunstner.

Læs også SF vil optimere S-togsnettet og have S-tog til Helsingør

- Det er et forsøg på at lave en sonificering (data, der laves om til lyd, eksempelvis som en geigertæller, red.) af forsinkelser på det danske tognet. Produktet af dette er et aleatorisk musikstykke. Tilfældighedsmusik. Man kan kalde det for en slags elektronisk vindharpe, hvor man sætter nogle parametre op for, hvordan den skal lyde. Men uden at jeg selv har nogen form for kontrol over den, siger Malthe Stadsgaard til TV 2 Lorry. 

Jeg lærer så meget

I første omgang havde Malthe Stadsgaard bygget en robot til at tegne forsinkelserne tilfældigt på linoleum. Det skulle så have blevet til linoleumstryk, men han løb tør for plads. 

Da han efterfølgende besluttede sig for at bruge lyd, var planen oprindeligt at få projektet til at køre døgnet rundt med et YouTube-livestream af forsinkelserne på Københavns Hovedbanegård.

Læs også Pendlertalsmand på travl S-togsstrækning: Det har været et værre kaos

Men det blev for dyrt. I stedet vil han nu lave YouTube-videoer af en times varighed for forsinkelserne på alle togstationer i Danmark. 300 i alt. Indtil videre har han lavet 34 - find dem her.

Malthe Stadsgaard, hvad får du ud af det her?

- Det fede ved lige dette projekt er, hvor mange forskellige ting, jeg lærer. Jeg får lært lidt om programmering, visuel lydprogrammering, lydsoftware, optageenheder og brugerlavet interne lydkort. Jeg får sat mig ind i rigtig mange forskellige ting på én gang, og det er jeg rigtig glad for. Ved det færdige produkt har jeg brugt seks forskellige slags programmer, siger Malthe Stadsgaard til TV 2 Lorry.

Teknikken bag

Han har indtil videre fået positive tilbagemeldinger på projektet. Blandt andet på det sociale medie Reddit, hvor flere brugere kalder Malthes Stadsgaards projekt for en sjov idé.

Hjemmestudiet. Foto: Malthe Stadsgaard

- Men der er også mange, der ikke forstår de forskellige tekniske aspekter i det, siger Malthe Stadsgaard. 

Med god grund. Som lovet kommer derfor her Malthe Stadsgaards forenklede version af teknikken bag musikken:

Sådan gør han

  • Malthe Stadsgaard vælger en station på et tilfældigt tidspunkt på dagen - dog ofte om eftermiddagen. Han åbner rejseplanen.dk for at følge, hvilke tog der passerer stationen i den valgte time. 
  • Hvis et tog er forsinket, vil et af Malthe Stadsgaards programmer hente data fra rejseplanen.dk og sende det videre til et andet program. 
  • Dette andet program registrerer dataen og sender derefter signaler videre til musikprogrammet Logic. Dette program omsætter dataen til lyd. 
  • Hvis et tog fra Københavns Hovedbanegård, der er sat til at afgå klokken 07.52, er forsinket med et minut, vil der helt op til klokken 07.53 være en konstant lyd af dette ene minut, der er forsinket. 
  • Når der ikke kan høres noget i YouTube-videoerne, betyder det således, at der ikke afspilles registrerede forsinkelser. 

Hvis du stadig læser med, kan du folde faktaboksen herunder ud og læse Malthe Stadsgaards egen helt udførlige forklaring af hele processen:

For nørderne:

  • Data fra rejseplanen.dk bliver sendt igennem stationer af forskellige software. Denne software har tilknyttet en programsekvens, der er bundet op på en kode, som er programmeret i Javascript.
  • Koden henter oplysninger fra rejseplanens REST API (den data, en virksomhed giver ud - i dette tilfælde trafikoplysninger). Koden henter nye informationer hvert fjerde sekund og måler forsinkelser op til seks minutter. Koden overfører denne information til programmet MAX/MSP (visuelt programmeringssprog for musik og multimedier), som omsætter informationen til signaler, som derefter omsættes til lyd.
  • Et eksempel på dette kan være en togafgang fra Københavns Hovedbanegård, som kører ud med en forsinkelse på to minutter. Disse to minutter bliver som værdi transmitteret af koden ind i MAX/MSP, som tilknytter værdien en node. Hvert minut har tilknyttet ti forskellige noder. Det efterlader os med 60 forskellige noder i spil.
  • I MAX/MSP bliver hver node tilegnet en værdi og overført til en tangent på et visuelt keyboard, som befinder sig i programmet Logic.
  • Dette skaber et aleatorisk musikstykke, som opdaterer sig selv igen og igen, og som aldrig er det samme.
Se mere

Malthe Stadsgaard bestræber sig på at optage fire stationer om dagen. Hvis han kan holde kadencen, vil han være færdig i januar næste år.

Til sidst skal det hele mixes sammen til et færdigt lydværk, som han passende kan putte i øret, når han pendler til og fra Ringsted i det nye år.

- Jeg bliver tit smidt væk fra 1. klasse-vognen, selvom der ikke er siddepladser andre steder. Så på den måde er projektet også en sød hævn, siger Malthe Stadsgaard. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik